Precisionsspår i mörker

Igår kväll spårade jag med Crut i mörker för första gången. Det bara blev så eftersom att jag vill ha ganska lång liggtid (minst 4 timmar) och jag glömde att lägga spår på förmiddagen. Vid 21 spårade vi ett 5 timmar gammalt spår i mörkret, och det gick så jäkla bra!

Jag spårar på ett lite annorlunda sätt som jag lärt mig på Hundcampus. Man använder sig av rättshjälp (tala om att det här är fel) och social variabel förstärkning (tala om att det här är rätt) för att lära hundarna att precisionsspåra individualdoft.

Jag har under flera års tid funderat över hur jag ska lära hundarna att spåra så där lugnt och noggrant och följa i varje fotspår. Nu har jag fått alla verktyg som behövs för att nå dit. Det är så himla mycket roligare att spåra när hunden lär sig att följa precis i fotspåren och aldrig byta till ett färskare spår, utan gå på individualdoft. Målet är att kunna spåra flera timmar gamla spår inne i centrum där många andra människor har korsat spåret.

IMG_7071201002395
Crut och jag går vårat allra första precisionsspår.

Lämna en kommentar