Gårdagens spår

När hundarna hade fått vila en stund igår gick vi ut och spårade. Jag hade för första gången lagt små bitar (ca 1x1cm) av en tennisboll i spåret till Crut som jag vill att han ska peka ut. Han hittade en av sex helt själv, på de andra fick jag hålla honom kvar en stund så att han hade tid att upptäcka dem. I övrigt gick spåret väldigt bra, inte ett enda skall och nosen duktigt i backen.

Jag har inte spårat med Dasta på superlänge. Vet inte varför egentligen, det har bara inte blivit av. Det går inte att spåra med henne på det nya sättet jag lärt mig på Hundcampus, då tror hon att hon ska leta efter godis… Men igår spårade hon jättebra, lugnt och fint. Annars brukar hon rusa igenom spåret. Dock så gick hennes spår ut på vägen en bit och sen in igen (det var så blött så det gick inte att gå där), men Dasta förstår inte att man kan spåra någon annanstans än i skogen. Det är likadant om man lägger ett spår på öppen mark, då tittar hon bara på mig som om jag var dum i huvudet. Det är något vi ska jobba på!

Idag blir det nog inga spår, det blåser massor och är snöblandat regn. Alltså inte så kul att vara ute i, det får bli en dag med mycket inomhusträning istället. Bland annat sökbana och så kanske det är dags att introducera apporten till Crut.

Kommentera

