Ytsök

Sist jag var på Hundcampus började vi lära in ytsök. När man börjar lära hundarna det är det som att man tar ut en sökbana och ställer ute, fast istället för att ha en bana så gräver man ner burkarna i marken med lagom mellanrum.

Det kanske låter enkelt, hundarna kan ju sökbanan så det borde inte vara några problem. Jo tjena, det är hundra gånger mer störning utomhus än inne. Jag har fått i läxa att träna ytsök hemma så det har jag börjat med. Det gick bättre idag än första gången, då han knappt hade något intresse alls. Idag var han ändå med på vad vi sysslade med. Å andra sidan var jag mer förberedd på att han inte skulle vara så intresserad, vilket gjorde att jag anpassade mig efter det. Jag visade jättemycket intresse själv och var energisk. Det funkade, ibland glömmer vi nog på hur mycket vi påverkar hundarna. Vi körde tre omgångar med långa tråkiga pauser emellan, sen ville jag inte köra mer med risk för att Crut skulle tröttna.

Kommentera

