Passivitet

Ni slarvar väl inte med passivitetsträningen? Det gör jag, så detta är en påminnelse till mig själv att träna mer passivitet med Crut. Det är ju så enkelt att i slutet på varje träningspass lägga till ett par minuters passivitet, det måste jag, och säkert många andra, bli bättre på. Crut är en hund som har lite svårt för passivitet, om jag håller i kopplet och inte gör något med honom har han väldigt lätt till skall. Däremot är han jätteduktig när jag binder upp honom, det handlar om förväntan. Crut förväntar sig att det alltid ska hända något roligt när jag har honom i koppel. Jag vet inte riktigt hur jag ska få tyst på Crut, jag kan ju mata honom med godis, men det känns inte som att det kommer hjälpa på längre sikt. Jag kan ju inte hålla på och mata honom varje gång vi står stilla i resten av hans liv… Kom gärna med tips och idéer.

Jag brukar ganska ofta ta med Crut och titta när de andra vallar här hemma, men då är han oftast så skällig så det slutar med att jag binder upp honom ändå tillslut, för då är han ju lugn. Igår testade jag att när han började skälla så band jag upp honom, och när han var lugn så hämtade jag honom igen. Men han började ju skälla nästan direkt igen.

Jag vill slå ett slag för mer passivitetsträning!

20140415_162931

Kommentera

