Stora framsteg

Under påskhelgen har vi haft ett stort vallningsläger här hemma på gården, torsdag-söndag. Jag har utnyttjat detta för att träna passivitet med Crut. Ibland har jag hållt honom i kopplet, sagt till honom när han har skällt och belönat när han varit tyst. Mest har han fått sitta uppbunden och då sköter han sig bra.

Idag på eftermiddagen fick jag se att all träning gett resultat. Jag satt nere på bänken med Crut och Dasta medan de andra vallade det sista. I början var han lite bråkig, försökte leka med Dasta osv, men jag sa till honom och sen låg han och sov där! Helt otroligt att han kunde hålla sig så lugn. Senare på kvällen var det ytterligare två tillfällen, ett då jag stod upp och ett då jag satt och han skällde inte ett dugg, utan la sig bara lugnt och vilade.

Det känns verkligen som en vinst när man ser sådana här framsteg! Ikväll svävar jag på rosa moln! Det bästa är nästan att han kan inte ha varit så trött heller, vi har bara promenerat och tränat lite lydnad idag, så det var inte för att han var supertrött som han var lugn heller.

Ååååh, jag blir så glad av sånt här!!

20140419_131616
Crut

20140419_131612
Dasta

Crut är inte riktigt lika avslappnad som syrran, men på god väg. Älskade hundar!

Kommentera

