Bra relation

En av de allra viktigaste delarna av ett hundägarskap är relationen. Att ha en bra relation till sin hund, att hunden har en bra relation till dig. Det är nyckeln till allt. Om du har en bra relation i botten får du mycket gratis. Du ska vara en tillgång för din hund. Du ska vara hundens bästa vän, du ska vara den som hunden går till för att söka trygghet. Hunden ska kunna lita på dig till 100%, och du ska kunna lita på hunden. Relationen är något som växer och blir starkare ju längre tid ni är tillsammans.

Vill du att din hund lyder dig för att den måste, för att den är rädd att få skäll om den inte lyder? Eller vill du att hunden lyder för att den VILL göra saker för dig och vara dig till lags? Jag föredrar det sistnämnda.

Relationen är en av de viktigaste delarna, och därför bör man också lägga mest tid, energi och tanke på just relationen. Fundera över vad din hund tycker om att göra och uppskattar. Hitta på roliga saker tillsammans, lek mycket, slappna av och vila tillsammans. Men framförallt – bråka inte över småsaker. Detta har jag verkligen tänkt på med Crut, och jag tror att det är en stor del i varför det har gått så snabbt för oss att få en bra relation. Jag försöker att bråka med honom så lite som möjligt. Hellre avleder jag med något annat om han gör något oönskat, eller kommer med rättshjälp. Jag har ett ”A-A”, det är ett ljud som inte på något vis ger hunden obehag, det talar bara om att det du gör nu är fel, sluta med det. Mycket bättre än ett strängt ”nej” som många använder.

Jag leker mycket med mina hundar, på många olika sätt. Vi tycker om att klättra och hoppa på stenar, springa bredvid varandra och hålla i en leksak, rulla i gräset och gräva, gömma oss, smyga på varandra, det finns hur många saker som helst som man kan göra tillsammans som hunden blir glad av. Fundera över vad din hund gillar och gå ut och hitta på roliga saker tillsammans!

Relationen är alltid viktig, men jag tror att det är extra viktigt om man har en omplaceringshund. Speciellt om det är en hund med lite tråkigheter i bagaget. Båda Crut och Dasta har jag tagit över när de var äldre. Dasta 1,5 år och Crut 8 månader. Dasta har sina rädslor, men efter 1,5 år tillsammans litar hon på mig och vill alltid vara med mig. Crut är en riktig buse, men jag jobbar på det och våran relation växer och blir starkare för varje dag som går.

Glöm inte bort relationen, den är viktigare än något annat (förutom vatten, mat och motion möjligtvis).

10636_10151737232653447_44873104_n

601908_10200364627971696_1394245437_n
Två bilder på Dasta och mig som jag tycker speglar kärleken vi har för varann

IMG_9510
En alldeles färsk relation på tillväxt

En reaktion på ”Bra relation

Kommentera

