Impulsiv träning kan bli förbannat bra ibland!

Nu ska jag skriva ett inlägg då jag säger emot mig själv helt och hållet. För några dagar sedan skrev jag ett inlägg om att man borde ha en plan för varje träningspass. Ibland kan det nog vara bra att köra ett impulsivt pass också. Det gjorde jag nämligen igår, och det gick förbannat bra!

Planen var att träna ytsök, men sedan tänkte jag att ”äh, jag kan köra lite lydnadsträning också”. Jag började med att träna fritt följ, det var första gången som jag gick så länge. Vi gjorde höger- och vänstersvängar, helt om, halter och språng marsch. Crut gick med superkontakt hela tiden, jag är så stolt över honom! Efter den här långa omgången med linförighet tänkte jag gå en kort sträcka och ge belöningen fort. Då hade jag leksaken i högerhanden, jag varierar ofta var belöningen är för att han inte ska bli beroende av den. Medan vi gick linförighet kom jag på en superidé som jag fick på en hundradelssekund och utförde. Idén handlade om läggande under gång. Jag har inte tränat alls på det eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska lära in det. Men igår visste jag plötsligt. Jag släppte leksaken på marken en bit framför Crut och sa ”stanna” samtidigt som jag fortsatte gå. Och vipps, så stannade han och tog inte leksaken förrän han fick mitt ”bus”-kommando. Jag gjorde om samma sak fyra gånger och det gick lika klockrent varje gång. Hur smart är inte det?! Vilken tur att jag kom på detta sätt, har aldrig hört någon som lärt in ställande under gång så, har ni?

Nu måste jag bara plocka bort hjälpen, det vill säga leksaken som släpps framför honom. Jag tänkte att först tar jag en mindre och mindre leksak, sedan låtsas släpper jag, och till slut tar man bort handen helt. Låter ju enkelt?

Grejen är att nu vågar jag inte träna läggande under gång igen, det gick ju så förbannat bra och enkelt så jag är rädd att det bara var ren tur och att det inte kommer funka alls lika bra nästa gång…

Ibland blir den bästa träningen den som är helt oplanerad och impulsiv. Men jag tycker ändå fortfarande att man bör ha en plan för varje träningspass.

IMG_9488

Kommentera

