Baka eget hundgodis

Är det någon mer än jag som är trött på korv, frolic och torkad lever? Idag bakar jag eget hundgodis. Jag hittade två recept som jag tror kan vara lovande. Jag vill inte ha torra hundkex eller kladdigt godis. Lagom är bäst.

Köttfärsgodis
Blanda 400 gram köttfärs med 2 dl ströbröd, 2 msk riven parmesanost och 1 ägg.

Lägg smeten i en form och grädda i 175 grader i en halvtimme eller till det är ordentligt genomgräddat. Låt kakan svalna, skär sedan upp i små bitar och frys in.

Köttfärs- och tonfiskgodis
En halv påse risenta rismjöl (jag tog majsmjöl)
500 gram köttfärs
1 burk tonfisk i vatten

Blanda ihop med lite vatten så det blir en formbar smet (ganska lös). Tryck ut på bakplåtspapper till en platt kaka och täcker plåten. Grädda ganska långt ner i 120 grader, ca 40 minuter. Vänd på kakan, grädda en halvtimme till. Låt svalna, skär i små bitar och frys in.

Lätt som en plätt! Jag börjar med recept nummer två, och ikväll ska jag testa det andra också. I helgen är det dags för mig och Crut att åka till Hundcampus igen och då krävs mycket gott godis.

20140508_145203

20140508_111219
Crut var uppe på matbordet och hjälpte till att välja recept, haha olydig hund!

Kommentera

