Tålamod är det enda mod en hundägare behöver

Som jag skrev i fredags när jag var på väg till Hundcampus så var inte Crut sig själv förra veckan. Det höll i sig i helgen också. På fredagkvällen hade vi ingen hundträning denna gången, utan vi jobbade bara teoretiskt. Lördag morgon fick Crut och jag börja med sök i rum, vilket gick helt okej, men han var inte riktigt sig själv. Sedan hade vi kontaktövning. Crut var jätteduktig medan vi satt och pratade, han låg och sov under min stol hela tiden. Sen när vi skulle träna på kontakt var han sådär som han har var hela förra veckan, inte ett dugg intresserad av att träna utan satt och tittade på annat. Jag bytte från godis till leksak efter ett tag och då gick det något bättre.

Sista passet innan lunch tillbringade vi i labbet på plattformen. Det gick inte alls, Crut hade ingen motivation att göra jobbet. Han stod där på bordet, tittade ut genom fönstret, satte sig ner och bara kollade runt. Vi testade lite olika saker men han ville inte vara med.

Efter lunch gick det betydligt bättre. Första övningen var minisök, vilket gick otroligt bra. Minisök är tydligen roligt enligt Crut. Efter det var vi på sökbanan och där var han superduktig! Sökbanan var uppställd på ett bord vilket han nog gillade, eftersom han gillar att klättra upp på saker. Jag körde ganska enkelt med honom, för att han inte skulle gå tillbaks till att vara totalt omotiverad. En omgång hade vi vargspillning som störning i en av burkarna. När Crut kom till den burken vände han tvärt och fick därifrån med svansen mellan benen. Jag fick locka mycket för att få honom att komma tillbaks och fortsätta jobba. Nästa omgång hade vi tagit bort vargspillningen och det var istället hasch (det preparat vi letade efter) i den burken. Men när Crut kom till den försökte han fuska och gå över den, han trodde att vargen var kvar. Ingen av de andra hundarna reagerade på vargspillningen, tyckte det var väldigt intressant!

Sista passet på lördagen körde vi läcksök och det gick bra. Det är lite mer fart och enkelt att belöna med leksak vilket Crut uppskattar. Han är så rolig för han ska alltid ta den svåraste vägen till läckan när han lokaliserar den. En omgång var läckan mellan två av tre stora plaströr, och Crut var på väg att hoppa upp på rören, då hade han väl slagit sig fördärvad. Han gick minsann gå runt istället. En annan omgång var en läcka vid sidan av en container och Crut kände den när han var på andra sidan containern, då började han krypa in under containern för att ta sig dit. Men han insåg sen att det nog var smartare att gå runt.

Sammanfattningsvis för lördagen så var förmiddagen inte något att skryta med direkt, medan han var jätteduktig efter lunch.

På söndagen var Crut på ett helt annat humör. Han var så bråkig och jävlig så det är inte sant. Istället för att inte göra något alls som på lördag förmiddag så gjorde han allt, förutom det han skulle. Vi började med en ny övning, nämligen 16 bana. Då ska hunden stå på samma ställe hela tiden, som på plattformen och jobba med fyra burkar framför sig, i en av dem finns det preparatet vi letar efter, mellan varje belöning byts burkarna ut till fyra helt nya. Det är 16 burkar på en bana som dras fram och tillbaks på ett bord, vilket gör bordet väldigt långt och hundarna står i mitten. Crut började springa fram och tillbaks längs kanterna. Då skulle Linnea som var i min grupp stå vid honom och stoppa honom från att springa runt. Crut tyckte att Linnea var skitrolig och skulle bara busa med henne. Vi bytte så att hon skötte banan och jag stod med Crut, då skulle han bita i mina händer och kampa med tröjan. Ja de funkade helt enkelt inte särskilt bra…

Efteråt körde vi ännu en ny övning, luftlab. Det är som en sökbana fast den sitter på väggen och istället för burkar är det sex trattar som det kommer luft ur. Det gick lite sisdådär för Crut. Vi fick testa lite olika sätt och med tanke på vilket humör han var på innan så gick det ändå helt okej. Linnea tydligen så rolig så hon kunde inte vara med i samma rum, knäpp hund!

Sista träningspasset den här helgen hade vi sök i rum igen. Crut blev väldigt frustrerad när han inte hittade direkt och då börjar han skälla. I det läget brukar det funka att jag hjälper honom lite genom att vägleda honom och visa var han kan leta. Det funkade inte i söndags, då började han bara bita i min tröja igen… Vi fick i alla fall två lyckande och sen bestämde jag mig för att inte köra mer med honom.

Innan jag åkte hem på kvällen testade jag att köra minisök igen, och det funkade minnsann utmärkt.

Hela helgen skriker tålamod. Crut är verkligen en hund som sätter mattes tålamod på prov. I hela mitt hundiga liv har jag fått höra att jag har ett otroligt tålamod, man skulle kunna säga att jag verkligen fick användning för det i helgen. Crut är en fantastisk hund och jag lär mig så otroligt mycket av honom!

Kommentera

