Hur smarta är hundar egentligen?

Jag förvånas varje dag över hur pass smarta mina hundar är. Jag har tidigare haft golden retriever, som jämfört med kelpie verkar vara väldigt tröga. Kelpie fattar allt, det verkar som att de förstår vad jag säger till dem. Som igår kväll tänkte katten börja äta på min mat, jag sa ”Nej Messi du får inte äta det där”, då kommer Crut och vaktar min mat. En annan sak som hände igår morse var när Dasta tappade sitt halsband, då tog Crut halsbandet och det såg ut som att han försökte ta på henne det igen. De är även vääldigt snabba vid inlärning. Jag tränade Crut på att spela död medan Dasta tittade på, när det sedan var hennes tur la hon sig på sidan direkt, trots att jag aldrig har tränat det med henne. De är omöjliga att lura, de räknar ut det mesta. Ibland känns det som att de är smartare än mig till och med.

Man brukar väl säga att border collie är världens smartaste hundras? Det tror jag inte på. Här hemma har vi ett gäng med BC och ett gäng kelpie, och jag upplever att kelpie är mycket smartare. Border collie tar sig inte tid att tänka, de vill vara till lags och göra rätt hela tiden, men de har lite för bråttom för att räkna ut saker och ting. Om jag tar med mig alla hundarna in i en hage och sedan går ut genom att kliva över staketet är kelpiena relativt snabba på att springa tillbaks till den öppna grinden och gå ut den vägen, medan border colliena står kvar vid staketet och glor.

Vilken är egentligen världens smartaste hundras? Jag är ganska övertygad om att det är en vallhundsras, och att kelpie ligger ganska högt upp på den listan, om inte allra högst upp. Det lär vi aldrig få något konkret bevis på. Nåja, jag vet åtminstone att mina hundar är sjukt smarta och det är en fröjd att vara omgiven av så intelligenta varelser.

IMG_20140108_105519
Smarta syskon vilar hjärnan

För tillfället har jag en dålig mobilkamera och ingen annan kamera, så det får bli gamla bilder.

Kommentera

