Kamphund eller inte kamphund?

Idag tänkte jag ta upp ett ämne som fortfarande är ganska hett, nämligen så kallade kamphundar. Jag ska erkänna att jag har stor respekt för dessa ”kamphundsraser”. Jag vill inte att mina hundar ska leka med sådana hundar eftersom att om det blir bråk, OM, kan en sådan ras orsaka allvarliga skador pga att de har så pass starkt bett. Dessutom är jag själv försiktig i hanteringen av sådana typer av hundar. Det ska man alltid vara med hundar man inte känner, men jag är extra försiktig med de här starka raserna som lätt ”tänder till”. Jag tar inte föremål från dem hur som helst, är försiktig med att starta en kamp osv…

Men hur farliga är de här hundarna egentligen? Jag vill tro att det inte är någon fara alls, för det mesta. I första hand är de framavlade för att slåss. Tyvärr används de fortfarande i hundslagsmål en del. Syftet med dessa raser är från början alltså att slåss med andra hundar = man har avlat mycket på aggressivitet. Det krävs inte mycket för att en sådan typ av hund ska tända till och gå till attack. Nu drar jag inte alla över en kant för jag har träffat många ”kamphundar” som är hur snälla som helst.

Jag vill inte ha mina hundar tillsammans med dessa raser just pga att de tänder till så lätt. En liten tillsägelse som för det mesta inte är så allvarlig kan gå till överdrift och bli till en allvarlig attack. Dels för att de tänder till lätt, dels för att de är så otroligt starka och lätt orsakar svåra skador. Ett pip/skrik från en annan hund är en stor trigger som kan starta en attack.

För några år sedan blev min blandras attackerad av en amstaff tik. Amstaffen rymde på skolan när alla i min klass hade sina hundar ute och höll på att träna. Vi stod i en cirkel och dessa hundar hade tillsammans bildat en flock. Då kommer amstaffen inrusande mitt i cirkeln och visar ett aggressivt beteende. De flesta av hundarna i min klass blir arga, de är en samlad flock och här kommer en främmande individ in och kaxar. Det slutade med att hunden tog sikte på min hund, jag började snurra runt, runt med min hund för att hon inte skulle få tag i henne. Tillslut fick hon tag i henne i alla fall, jag försökte sparka bort amstaffen utan resultat. Det tog lång tid innan jag fick hjälp och någon lyckades fånga in denna hund. Som tur var blev det inga allvarliga skador denna gång. Jag anser att en normal hund springer inte in i en flock med ca 10 andra hundar och flyger på en av dem. Den bör känna sig i underläge. Samma hund gick senare, helt oprovocerat, på en liten stackars sheltie. Det var en kastrerad hane, världens snällaste mot andra hundar. Men amstaffen högg honom och skakade honom. Som tur var fanns en kunnig och modig person i närheten som lyckades få tag i amstaffen och ströp henne för att hon skulle släppa. Utan denna snabba räddning hade säkerligen sheltien inte levt idag. Jag tror och hoppas att amstaffen togs bort kort efter denna incident.

Nyligen hade jag hand om en amstaff i ca två veckor. Hon var jättesnäll, men så fort hon såg en annan hund blev hon som tokig. Jag fick även uppgifter om att om man började kampa med henne såg hon rött och blev helt okontaktbar. Dessutom hade hon enligt uppgift sprungit efter och bitit ett flertal barn. Det är sånt här som jag tycker är så otäckt med dessa typer av raser. Självklart är inte alla sådana, men de har anlag för att vara aggressiva och lätt gå in i kamp. Det krävs inte mycket för att få en sådan här hund att se rött.

Självklart finns det många andra raser som också är aggressiva, men inte lika starka och orsakar därför inte lika stora skador i ett slagsmål. Jag tror att en av anledningarna till att ”kamphundar” ofta har problem är för att de är en ”tuff” hund som många som inte har någon hundvana skaffar för att vara coola.

Jag tycker inte att man ska förbjuda dessa raser, som de tex har gjort i Danmark. Däremot bör aveln vara mer kontrollerad och uppfödarna mer noga med vilka de säljer hund till.

Vad tycker ni?

untitled (3)
Bild lånad från google

En reaktion på ”Kamphund eller inte kamphund?

  1. Den attacken på chilla har tyvärr skadat henne för resten av livet då hon verkligen inte vågar lita på andra hundar. Det är säkert likadant med alla hundar som blr attackerade och känner sig osäkra. Chilla gillar verkligen inte att möta okända hundar när vi är på promenad och det är ju inte så konstigt efter den attacken.

Kommentera

