Upp till bevis

Idag var det upp till bevis för att se om övningen för att få föremålsintresse i spåret har hjälpt. Jag har beskrivit hur man kan träna här.

Jag la ett spår på ca 50-75 m med nio bitar av en tennisboll med jämna mellanrum hela vägen. Spåret fick ligga ungefär fyra timmar innan vi tog det. Jag vill att Crut ska peka ut föremålet, absolut inte ta upp det i munnen.

Jag gjorde minisök med en bit tennisboll innan och sedan selade jag på och släppte på Crut på spåret. Han markerade första klockrent. Jag belönar 2-4 ggr på varje föremål, det är mycket viktigt att tänka på belöningsplaceringen här, belöningen ska komma precis vid föremålet för att hunden ska lära sig att peka. När jag säger ”visa” pekar Crut igen var den är.

Vi spårade vidare och kom till nummer två, också den klockrent. Sedan flöt det bara på, Crut tog alla nio bitar utan någon som helst tvekan. Jag behövde inte sakta ner honom, påminna honom eller något sådant, han bara gjorde det helt på egen hand. Gissa om Crut hade en lycklig matte sen!

Att vi sedan hade lite skall bitvis i spåret spelar absolut ingen roll, det viktigaste idag var att han markerade föremålen. Dessutom spårade han grymt bra bitvis. Är så stolt över min lilla grabb!

Nu ska vi fortsätta träningen och succesivt göra föremålen mindre och mindre. Det här kommer gå vägen!

20140603_141903
Såhär stora bitar av tennisbollen hade vi idag, imorgon är de hälften så stora

Kommentera

