Gör det inte till något stort

Som jag har skrivit om här tycker Crut att det är väldigt jobbigt med kloklippning. Eftersom jag inte har haft honom från början vet jag inte riktigt vad han har varit med om. Men när det är dags för kloklippning skriker han och försöker komma undan och om han inte kommer undan så biter han. Jag har försökt träna på detta med hjälp av shaping och massor av godis. Tyvärr funkar det inte riktigt, mest för att jag inte är tillräckligt hängiven för att träna på det varje dag, det rinner liksom ut i sanden…

Idag bestämde jag mig helt sonika för att ”nu ska klorna klippas”, inte för att de var superlånga utan mest för att göra det. Jag tog på mig ett midjebälte och en sele på Crut och spände ihop oss med ett koppel, för att slippa stenhålla honom/locka tillbaks honom hela tiden. Sedan gick jag ut på appellplan, ställde honom mellan mina ben, höll upp en framtass framför ansiktet på honom och började klippa. Han försökte komma undan, han skrek och han bet. Han biter aldrig mig hårt utan mest för att markera, om någon annan skulle göra ett försök hugger han ordentligt. Jag tänkte att om jag visar Crut att jag litar på att han inte ska göra illa mig med sina tänder till 110 %, så kanske han kan lita på mig också. Därav valde jag att ge honom möjligheten att bita, det kändes mycket bättre än att hålla i honom så att han inte skulle komma åt.

Visst bet han mig, och skrek också för den delen. Men det hjälpte inte minsta lilla för att bli fri. Jag sa bara lugnt till honom att det inte är okej att bitas och sedan fortsatte jag klippa. Alla klorna på båda framtassarna blev klippta, och på de två sista gjorde han inget som helst motstånd. Bak behöver jag inte klippa, dem sliter han ner själv så fint.

Vi avslutade kloklippningsstunden med ett ordentligt lydnadspass för att det hela skulle mynna ut i något positivt och roligt. Det var ingen som helst förändring på attityden när vi tränade, trots att vi nyss hade bråkat med varann en del. Förhoppningsvis går det ännu lite enklare nästa gång det är dags för kloklippning.

20140602_125652
Världens bästa Crut

Kommentera

