Som en helt annan hund

Den senaste veckan har Crut varit så duktig med allt vi har gjort. Jag känner knappt igen min hund längre, det måste bero på att han håller på att mogna och bli mer vuxen. Den bråkiga tonåringen är snart försvunnen. På vägen till Hundcampus i fredags bestämde jag mig för att inte bli besviken om det inte skulle gå bra i helgen, han hade ju ändå varit så duktig hela veckan. Besviken var det sista jag behövde bli, efter den här helgen är jag så otroligt stolt över min fina vovve!

I fredags kväll åkte vi ut till en sjö för att påbörja vattensök, det var första gången vi testade det. Crut fick leka med en ishockeypuck som vi sedan gömde och han fick hitta den. Efter några gånger kunde vi gömma pucken i vattenbrynet och han sökte rätt på den. På lördag förmiddag fortsatte vi med vattensök. Vi gömde pucken svårare och Crut fick inte se när de gömde den. Det blev väldigt svårt när pucken låg i mörkt smuts på botten. När Crut gick där rördes smutsen upp och då blir det svårare att känna doften av pucken, men med mycket stöd från mig så hittade han den till slut. Även sista passet i söndags bestod av vattensök, den här gången med ett preparat som vi har tränat på tidigare. Det gick bra men var svårt, doften blir på en stor yta så det är svårt för hunden att peka ut precis vart det är, även om de kan ringa in ett lite större område.

I lördags hade vi ett pass på plattformen med ett nytt ämne. Det krävdes inte många presentationer förrän Crut tog ämnet och pekade ut det. De senaste två gångerna har han mest bråkat och gjort annat på plattformen så jag var superglad att det funkade så bra. Sedan körde vi även på sökbanan med det nya ämnet och ett ämne som vi har tränat på tidigare för att se om hundarna har samma motivation för båda ämnena. Även här gick det jättebra och Crut var hur duktig som helst. Jag måste lära mig att lita på att han faktiskt kan peka ut. Jag ska dra mig bakåt mer och mer nu, jag ska inte gå framför/bredvid honom längre.

Efter lunchen körde vi lite blandat med sök i rum, sökbana och plattform. Crut är duktig på sök i rum, han jobbar jättebra men om han inte hittar något på en stund blir han frustrerad och går lätt upp i skall. I det läget måste jag peppa honom på ett lugnt sätt, något jag har blivit väldigt duktig på som Cruts matte. Det går bättre och bättre, han hittar snabbare tillbaks till att arbeta ju mer vi tränar på det.

I söndags startade vi hundarna med en övning för att lära dem att peka ut ett ämne bättre och vi förare fick träna på att belöna snabbt och rätt. Både jag och Crut lärde oss mycket på den timmen.

Vi hade ett pass utan hundar då vi gick ut och kikade på hur vi ska lägga spår i bebyggelse, hur vi ska öka störningen osv. Det är en av läxorna vi har fått, så jag kommer att skriva mer om det längre fram i takt med att Crut och jag tränar det.

Som jag nämnde i veckan tänkte jag ta upp på kursdeltagarnas timma vad jag kan göra med Crut sen. Jag fick en del tips och idéer, det som jag nappade mest på var barkborrehund kombinerat med vägglushund. Detta är något som jag absolut ska forska vidare i, drömmen är att kunna använda Crut i operativt arbete.

20140606_153345
Crut fick bära sitt foder själv på resan, på hemvägen fick han lite annat i sin väska

20140607_183049
På lördag eftermiddag körde vi ett fyspass, spring i sandbacke och simträning i en sjö

20140608_085507
Rosa teamet har skaffat teamtröjor, på baksidan står det ”superspecialsök Team 14”

20140608_183805
Tågresan hem var jobbig, ingen AC på tåget och supervarmt. Hjälpte Crut genom att blöta huvudet, han var förvånansvärt duktig.

Kommentera

