Att träna inför MH

Nu är Crut anmäld till MH, den 30 augusti är det dags i Mönsterås. Det ska bli så himla spännande! Jag tycker det finns mycket brister i MH, men det är ändå roligt att se hur hunden reagerar.

Om jag har förstått det hela rätt så finns det människor som tränar sina hundar för MH, det är åtminstone vad jag har hört ryktesvägen. Alltså, de utsätter hundarna för liknande situationer som de kommer att utsättas för under MH. På så vis är hundarna förberedda och kommer inte alls reagera naturligt, utan det är något inlärt som de har vant sig vid. Jag antar att det ser bra ut på pappret, men det är ju verkligen inte bra om man tänker på aveln. Många studerar väl MH när de väljer hundar som ska paras osv, om då inte MH stämmer kan aveln bli väldigt fel. Genom att ”träna MH” kan ju en rädd och osäker hund bli säker i dessa situationer, då den har vant sig vid det. Men vi vill ju inte använda en sådan hund i avel?

Jag vill självklart att Crut ska göra ett så kallat bra MH, men jag skulle aldrig få för mig att träna det på något vis. Jag ser till att miljöträna honom ordentligt, när han blir rädd för något hjälper jag honom att bli nyfiken och ta reda på vad det var – komma över sin rädsla. Jag vill att han ska vara tuff och självsäker, nyfiken och känna stor trygghet i mig. Men jag tränar inte för MH, jag hade gjort likadant med en hund som inte ska göra MH, det gör väl alla?

Jag kommer även se till att skotträna honom nu när jag har nära till skjutbanor. Inte för att 1:an är så viktig på pappret utan för att jag helt enkelt vill ha en skottfast hund. Crut är inte på något vis rädd för varken åska eller skott, men jag vill ändå försäkra mig om att det förblir så. Det är inte säkert att jag hinner göra det innan MH ens. Är det fusk att utsätta hunden för skott innan man har gjort ett MH, har man tränat på den delen då? Jag vill inte ”fuska”, samtidigt tänker jag att om hunden för första gången hör skott på nära håll på MH efter allt den har gått igenom precis innan kanske den utvecklar skotträdsla av det. Är det möjligt? Jag vill bara lära Crut att skott inte är något farligt, precis som jag har lärt honom att åska inte är farligt. På samma sätt som jag lär honom att annat buller och bånk inte är farligt. Det är inte för MH skull, utan för Cruts framtid. Hur resonerar ni här?

Det finns så mycket åsikter kring MH och så mycket man kan diskutera. Nu ska jag inte göra det här inlägget längre än vad det redan är, diskussionen kan fortsätta vid ett annat tillfälle…

4 reaktioner på ”Att träna inför MH

  1. Träna specifika moment som ingår i ett MH tycker jag är helt fel. Att däremot träna vardagssituationer (trots att liknande moment ingår i MH) tycker jag är okej. Det blir jobbigt för både hund och hundägare om hunden inte kan anpassa sig i samhället. Att börja träna det efter MHt kan många gånger vara försent…

  2. Vad roligt 🙂 Tycker hunden om det? Jag cyklar inte så långt än med mina hundar eftersom detta är helt nytt för dem. Tar det lugnt och försiktigt 🙂

  3. Det finns garanterat dom som tränar på saker som dumpe och spöken men man binder ju ris åt egen rygg…
    Däremot gör jag vad jag kan för att få hunden miljöstark. Försöker vistas i varierande miljöer, hitta olika sorters underlag(ex. galler, hala golv, rörliga underlag) och introducerar såklart hunden för skott på ett vettigt sätt. 🙂 För vår del innebär det att ta promenader intill skjutbanor. Sen även som du skriver att man rör sig kring buller och bång.
    För mig är det självklart för att få en väl fungerande hund som kan hänga med på det mesta och känna sig trygg. 🙂

Kommentera

