Störningskänslig

Idag var jag ute i ”stan”, som vanligt hade jag Crut med mig och passade på att köra ett lydnadspass nere på klubben. Jag har ca 1,5 mil till brukshundklubben, varje gång jag har något ärende ditåt försöker jag även planera in hundträning.

Jag trodde att Crut var störningstålig, men ack så fel jag hade. När vi har tränat lydnad på gården där vi bodde innan, har det inte varit några problem att köra bredvid hagen där de håller på att valla. En gång sprang en hel flock får 30 meter ifrån oss, Crut släppte ändå inte kontakten.

Det är den störningen han är van vid, får och vallande hundar. Det blir en helt annan sak på klubben. Det går en tågräls precis bredvid planen så tågen stör, på andra sidan är det ett bullerplank, sedan lite skog och en bilväg, Crut blir till och med störd av bilarna han hör enda där borta. En annan väldigt svår störning är mattar som tjoar på sina hundar. Sådär låter inte mattar som vallar… Jaja, det är bara att träna vidare. Det går bättre och bättre, men han blir väääldigt trött av att försöka koncentrera sig samtidigt som han är uppmärksam på allt som händer runt omkring oss.

10014593_10152102567219635_320598642_n

En reaktion på ”Störningskänslig

  1. Jag ska göra MH med min schäfer på tisdag, då är hon prick 13 månader gammal. Jag skulle aldrig komma på tanken att träna inför MH:t för jag håller helt med i det du skriver med vad syftet är och hur fel det blir om man tränar. Däremot har jag precis som du uppmuntrat henne i vardagen att gå fram till otäcka saker, typ stora plastsäckar var väldigt läskiga när hon var i spökåldern. Men det är ju inte för MH:ts skull utan det är ju för att hon i vardagen inte ska vara rädd för sånt. Sedan har jag varit på klubben två gånger när det varit skottträning, men det är inte heller för MH:ts skull utan för att jag ville utsätta henne för det i tid eftersom vi ska tävla i bruks. Hon reagerade inte på det och inte på åska och raketer. Det anser jag inte heller vara fusk för som sagt, klart man måste få passa på med skottträning när möjligheten finns 🙂

Kommentera

