Nyckeln

Crut och jag har problem med spåret, han skäller mycket. Han blir uppspelt, vill att det ska gå snabbare och när det inte gör det börjar han skälla av frustration. Om jag inte gör något för att bryta skällandet kan han hålla på att skälla konstant i upp till en minut. Mellan sina skällattacker spårar Crut riktigt bra, plockar oftast alla föremål och är väldigt fokuserad på spåret. När vi spårade på Hundcampus i helgen gick det tre bärplockare ca 10 meter från spåret, en av dem försökte locka på Crut men han bara fortsatte spåra. Motivationen att spåra är det alltså inget fel på längre, snarare tvärtom.

Nyckeln till ett bra spårande för Crut är att hitta knapparna för att få honom lugn. Jag måste sänka förväntningarna i spåret. För att nå målet, ett säkert och lugnt spårande, krävs det att han kan varva ner och inte stressar upp sig när vi ska spåra.

Jag har tänkt ut en plan som jag hoppas kommer funka för oss. Den består egentligen av tre delar: innan spåret, under spåret och efter spåret. Under alla dessa tillfällen måste Crut ha en låg rausernivå, annars kommer skällandet.

Steg 1 att få Crut lugn innan spåret. Han får inte se att jag lägger ett spår, Crut ska inte få chansen att ladda upp innan. Spåret ska komma så oväntat som möjligt så att han inte hinner höja rausernivån. På vägen till spåret ska han gå bakom, alternativt bredvid mig. När jag har selat på väntar vi en stund och kopplar av tillsammans innan jag släpper på honom på spåret. Han ska vara lugn och harmonisk innan han får lov att börja spåra.

Steg 2 är att ta pauser i spåret då vi sätter oss ner tillsammans, jag klappar honom lugnande och när han har lugnat ner sig ett par hekto får han fortsätta spåra. Dessa pauser kommer vi att behöva ta med ganska korta mellanrum i början, men förhoppningen är att de ska minska med tiden. Vi ska alltid spåra i ett lugnt tempo. Jag ska inte lägga leksaker i spåret, om det förekommer föremål ska de inte vara för roliga för honom.

Steg 3 efter spåret kopplar vi av tillsammans. Tidigare har jag belönat honom ganska livligt med rösten samt släppt honom lös, vilket resulterar i att han springer som en dåre. I fortsättningen ska vi ta det lugnt, jag belönar med kel, han får gärna lägga sig ned och få lite kli på magen, därefter går vi lugnt därifrån i koppel.

Förhoppningsvis kommer dessa tre steg att hjälpa oss mot ett lugnt och säkert spårande. Uppdatering på hur det går kommer självklart.

IMG_210200263067194
Crut med fokus på spåret i våras

En reaktion på ”Nyckeln

Kommentera

