Det finns hopp

I måndags var jag på klubben för att träna Crut bland andra hundar. Det gick mycket bättre än tidigare tillfällen på klubben. Jag tror att anledningen var att jag hade en klar plan på hur jag skulle agera innan jag kom dit.

Vi höll oss utanför alla de andra och jobbade mycket med spontan kontakt. Så fort han skällde eller bara blev lite för uppspelt satte jag honom i ryggsäcken med mig. Ryggsäcken är när man sitter på huk och har hunden sittandes mellan benen med ryggen mot min kropp. Om han reagerade på någon annan hund satt vi i ryggsäcken med ryggen vänd mot hunden till det släppte. Efter hand kunde vi försiktigt närma oss de andra hundarna.

Jag använde bara godis som belöning, eftersom lek stressar upp Crut mycket. När de flesta började dra sig hemåt kunde vi gå ut på planen och göra lite enkla övningar. Jag fokuserade mest på att backa och få Crut att följa med och hålla kontakt.

Vi tar även pauser då Crut får sitta uppbunden och jag kör agility med Dasta. Slalomet börjar sitta och gungan är inte alls lika läskig längre. Hon är så rolig att träna, så himla glad hund alltså!

Idag passade jag på att åka till klubben igen, jag tänkte att jag måste åka ofta för att Crut ska kunna göra några framsteg. Och vilka framsteg han hade gjort sen i måndags! Idag kunde vi börja träna bredvid de som körde rallylydnad nästan direkt. Återigen fokuserade vi på enkla övningar så som spontan kontakt, backa och få honom att följa med kontakt, sitt och ligg (utan att skälla!) och vi kunde till och med gå lite fot ordentligt. Det är så kul när man kan se framsteg i träningen så tydligt, än finns det hopp för min lilla tonåring!

Jag vill tacka underbara Helen Kjellander för hjälpen. Hon säger alltid så självklara saker som man egentligen borde ha tänkt på själv. Nu är vi på rätt väg tack vara dig! Häääär kan ni kolla in Helens hemsida, hon är en superduktig instruktör som håller i flera olika bra kurser.

 

20141003_104954

 

 

20141003_105325

Kommentera

