I vilken grad är skallande ett problem?

De senaste gångerna jag har tränat på klubben har jag tänkt mycket på hur andra hundar beter sig. Jag tycker att det är ett stort problem att Crut skäller. Framför allt när vi är passiva är det absolut INTE okej med skall, men jag gillar inte heller att han skäller när vi håller på och tränar. Jag jobbar hårt för att få honom att inte skälla, det är det jag lägger all min fokus på när vi är på klubben. Det har blivit mycket bättre, igår skällde han inte alls lika mycket som för en vecka sedan.

Det jag har lagt märke till nu när jag själv tränar så hårt för att få bort skallandet, är att det är många fler än mig som har samma problem. Och det stora problemet här är att de flesta inte verkar bry sig. De gör ingenting för att få hunden lugn och tyst. Förra veckan var det en kvinna med en belgisk vallhund som stod och pratade med en väninna samtidigt som hunden stod vid hennes sida och skällde ihållande. Det enda denna kvinnan gjorde för att få tyst på hunden var att vifta lite med handen i hundens ansikte, vilket resulterade i en tystnad på cirkus 3 sekunder.

När man går kurs och alla samlas för att lyssna på instruktören är det fruktansvärt störande att många av hundarna håller på och skäller hela tiden. Ja, min hund skäller också och jag hatar det, men jag GÖR något åt det och det går sakta men säkert framåt.

Kan vi inte alla bara hjälpas åt att få en lugn och harmonisk miljö på klubbarna? Alla måste ta sitt ansvar. Det är svårare för mig att få min hund att vara tyst när andra hundar skäller hela tiden.

Självklart är det ibland okej med skällande, tex i viss träning såsom agility är det svårt att få vissa hundar tysta. När hundarna ska vara passiva vore det bra för allas trivsel om hundarna kunde vara lugna och tysta. Både du, din hund och alla andra hussar, mattar och deras hundar vinner på det.

 

20141027_185354Crut ligger en bit bort och chillar på gårdagens öppna träning.

En av mina taktiker för att Crut ska kunna vara passiv är avstånd till gruppen. Vi började ungefär såhär långt ifrån, efter hand kunde vi närma oss de andra en liten bit i taget. Så fort jag känner på honom att vi har kommit för nära backar vi tillbaks igen.

 

2 reaktioner på ”I vilken grad är skallande ett problem?

  1. Jag håller helt med dig. I agility är det kanske mer försåtligt, men det är jobbigt när man är på klubben och det är en hund som skäller hela tiden utan att ägaren bryr sig. Härligt att höra att du jobbar för att få bort skällandet 🙂

Kommentera

