Vilken grym vallhund jag har!

Crut har verkligen potential när det gäller vallning. Det räcker ju att kolla in hans stamtavla för att förstå. En pappa importerad från Australien, en morfar med godkänt vallningsprov på både får och nöt, en mormor med working-anlag importerad från Australien bland andra. Med mycket eye och naturligt jäkligt bra avstånd kan det bara inte bli fel.

Jag verkligen älskar att jobba med fåren med Crut. Det är så jäkla kul att se honom i sitt rätta element och få följa hans utveckling. Han blir bara bättre och bättre för varje tillfälle vi vallar.

Idag var vi hos min mormor och morfar och vallade på oinvallade får. Det gick superbra. Crut börjar verkligen få självförtroende i fårhagen, han är modig! Hämten var sjukt fina med grymt avstånd, han tog verkligen ut kurvorna ordentligt. Dessutom lägger han sig klockan tolv, eller börjar eyea när han kommer upp. Han har lättast för vänsterhämt.

Vi tränade även en hel del fösning vilket också gick jäkligt bra. Det händer fortfarande ibland att han springer upp framför för att stoppa, men det går bättre och bättre. Han föser rakt med mycket eye och en bra bit bakom fåren. Han har börjat lägga sig där han är, förut sprang han tillbaks och la sig bredvid mig.

Jag har en vissling för ligg och en för inkallning. Dock kan jag inte vissla inkallningssingnalen på pipan. Jag känner att det är dags att börja träna på det och även fundera ut höger- och vänstersignaler. Vi siktar på VP!

Liten Pastabit är också duktig. Det är synd att hon har för dåligt självförtroende för att göra några längre hämt. När jag skickar henne en längre sträcka vänder hon nästan alltid och kommer tillbaks till mig. Är det någon som har tips på hur jag kan utveckla henne där? Dasta fick också träna mycket fösning, det är det hon behöver träna på mest förutom hämt. Det gick riktigt bra, hon gick väldigt fint med tanke på att vi inte har föst så mycket och att hon har haft lite svårt för fösning.

Eftersom det var ovana får ifrågasatte de hundarna lite. Dasta var nära på att åka på stryk. Då är det skönt att ha ett kommando som gör att hon kan sätta tackan på plats. Efter en liten tillsägelse från Dasta slutade tackorna att bråka med henne. I sådana lägen är det minsann inget fel på självförtroendet.

20141102_111042

Ordentligt med avstånd har herren.

20141102_105830Fåren var väldigt nyfikna på Crut.

20141102_110033

Fösning.

20141102_110844

Dasta föser.

 

Det måste inte vara en Border Collie för att det ska vara en grym vallhund!

 

3 reaktioner på ”Vilken grym vallhund jag har!

  1. Ett tips med hämten med Dasta är att lägga henne och att du själv går och ställer dig vid fåren. Då hon får stöd av dig nu när hon till en början inte har tillräckligt självförtroende. Sen när det funkar kan du flytta dig stegvis bort från fåren. Tills slut kommer du kunna stå vid Dasta och skicka henne 🙂 Mvh Ida

    • Tack! Jag har gjort så jättemycket, har även sprungit med henne upp en bit. Det funkar bra då, men svårt jag står still för långt bort så går det inte :/

Kommentera

