Vad var det för doft?

Jag och hundarna kom hem vid halv tolv inatt. Jag bor i korridor med delat kök och är ensam här, mina grannar är hos släkten över jul och nyår. Så fort vi går in genom dörren märker jag något annorlunda med hundarna. De vädrar misstänkt åt vänster i korridoren, mot köket. Vårat rum ligger rakt fram. Fegisen Dasta går undan, hon ser rädd ut. Crut är tuffare och vädrar mot köket, sträcker sig försiktigt ditåt. Börjar smyga mot köket, reser lite ragg. Jag smyger efter honom medan Dasta väntar i säkerheten i hallen, hon håller väl vakt. Min vilda fantasi målar upp att det ligger ett blodigt lik i köket, som hundarna tycker doftar obehagligt. Eller är det en inbrottstjuv? Jag smyger vidare efter Crut, på helspänn. När han rundar väggen och kan se in i köket läser jag uppmärksamt hans kroppsspråk, ingen förändring. Då är det i alla fall ingen mördare där. Jag når lysknappen och köket lyser upp. Allt ser ut som vanligt men Crut är fortfarande misstänksam och söker noggrant igenom hela köket på helspänn.

Vad sjutton kan det ha varit för doft de kände? Det bör inte ha varit någon där sedan vi gick tidigare på kvällen. Skumt! Var det ett spöke…?

image

Kommentera

