En mycket märklig händelse

Idag på morgonrundan hände något oväntat. Mina hundar var lösa, Dasta var precis vid mig och Crut låg en bit bort och eyeade oss. Plötsligt kommer en skotsk hjorthund från bakom busken ute på gräsplanen och springer mot Crut. Crut blir rädd och springer iväg, jag kallar in Crut och kopplar Dasta. Hjorthunden fortsätter springa efter Crut medan han springer mot mig i full fart. Jag ser ingen ägare och hör ingen ropa på sin hund. Hunden var inte aggressiv på något vis, det kändes som att den mest var nyfiken på oss och lite förvirrad. När jag kopplade mina hundar sprang hjorthunden tillbaks till där den kom ifrån och jag fortsatte gå. När vi har passerat busken ser jag ägaren till hjorthunden och tänker att hon borde be om ursäkt men hon säger ingenting utan fortsätter gå, med hunden bakom sig nu.

När vi har passerat varandra släpper jag mina hundar igen och då springer hjorthunden efter dem igen. Dasta skäller på den, då ryggar den tillbaks lite och springer efter Crut istället. Ägaren ser vad hennes hund gör med säger fortfarande inget utan fortsätter gå. Jag brukar inte tiga, utan när det är något så säger jag det. Men jag var så häpen av hela situationen så jag fick inte fram ett ord. Vi fortsatte i alla fall att gå och efter en stund valde hjorthunden att gå tillbaks till sin matte.

Jag har mött denna hunden förut men då har den varit kopplad. Det var ju inget farligt, den var inte dum eller något men det var bara en så himla konstig händelse och konstigt uppträdande av matten. Bara för att hennes hund är snäll betyder det inte att alla andra hundar den springer fram till är snälla. Hur tänker denna typen av hundägare? Tycker mest synd om hennes hund som kan bli skadad om den springer efter fel hundar.

Kommentera

