Inomhusträning

Under den här årstiden blir det mycket inomhusträning, ofta shaping med klicker som hjälp. Att shejpa fram beteenden är något jag alltid har tyckt är väldigt roligt. Min första gamla golden kan många ”onödiga” trick. När jag väl har plockat fram klickern är det svårt att sluta, tur att jag har två hundar att variera med så vi kan träna länge. Jag brukar ganska ofta använda hundarnas kvällsmat till träningen. Det senaste projektet har varit att lära hundarna att stå med baktassarna på en pall. Det tog två träningspass så kunde de det. Jag började med ett ganska stort lock till en back, sedan en mindre plastmapp, en några centimeter tjock bok och sedan var det busenkelt när jag tog fram pallen.

Både Dasta och Crut går först upp med framtassarna på pallen, går ner och upp med baktassarna. Min tanke från början var att de skulle göra som min andra hund som backar upp på pallen. Jag tror att jag ska jobba vidare med pallen och försöka lära dem det.

Dasta är en hund som ÄLSKAR shaping, hon blir till en clown och bjuder på alla möjliga beteenden med en enormt lycklig attityd. Desto mer vi tränar desto mer clownig blir hon. Har aldrig haft en sån rolig liten hund som Pastabiten!

20150114_203629

Dasta har kommit på grejen. Crut väntar uppmärksamt på sin tur.

20150114_203943

Cruten löste det också till slut.

Kommentera

