Får får får

Nej, får får lamm.

Jag älskar att bo centralt och ha ”nära till allt”, som man brukar säga. Men jag har inte alls nära till allt. Det är långt till landet, skogen och framför allt till fåren. Jag saknar verkligen att bo på en gård med fåren utanför dörren. Dels för att kunna valla när helst jag vill, men jag saknar fåren som de är också. Förutom hundar så är får mitt favoritdjur. Jag har vuxit upp med får, och med vallhund blir de ännu mer värda. Jag tror att Crut och Dasta också saknar fåren, jag får lite dåligt samvete när jag tänker på att de inte får valla särskilt ofta längre. När jag var yngre drömde jag om att ha en häst, men ärligt talat, om jag fick välja idag skulle jag hellre skaffa får än häst.

Igår var jag på torpet Hårdehall hos Lonja med min bästa kompis Lisa. Vi bar lite grindar och donade, och vallade såklart. Bästa dagen på länge. Varför bor jag i stan? Undra om man kan ta kontakt med 4H-gården och få valla där mot att man hjälper till, jag antar att de har får.

Det bästa vore att bo en liten bit utanför stan och kunna ha några egna får. Jag älskar att bo på landet, men jag vill aldrig mer bo så långt bort från civilisationen som jag gjorde på Mårtensby. Fyra mil till närmaste stad, det är lite väl långt för min smak…

*Biter ihop och försöker tänka på alla fördelar med att bo i stan*

IMG_9734

Crut med fin attityd i fårhagen i våras.

20140612_111528

Crut vallar fina nyklippta får i juni.

20140612_110757

Dasta med de fina fåren.

IMG_9541

Dasta i våras.

IMG_9601

Hur vacker!?

 

35784_409717238446_7061258_n

Jag och mitt flasklamm Birk 2010. Numer är han ett fårskinn på min säng…

 

 

Saknar fåren ännu mer nu när jag ser de här bilderna! Speciellt dessa fåren. Jag var med dem under så lång tid, de var mina bästa vänner. Egentligen behövde jag ingen hund för att flytta dem, de gick oftast med mig ändå! Kommer speciellt ihåg en dag när ett av fåren skulle upp från hagen och in till fårstallet för att klippas. Killarna höll på att försöka skilja ut henne med hjälp av en border collie. Men hon sprang bara tillbaks till de andra fåren hela tiden. Sen kom jag utan hund, säger ”kom nu tackan så går vi” och hon följer mig hela vägen in i fårstallet, en sträcka på kanske 250 meter. Får är kloka djur!

I söndags var första tillfället på VP-kursen med Crut. Framöver kommer det förhoppningsvis bli mycket mer vallning för oss än vad det blivit på senaste. Crut var helt tokig i söndags, det var nästan lite pinsamt. Men han var ju så taggad på att äntligen få valla igen. Han gick lugnare hos Lonja igår. Jag hoppas kunna få till något mer träningspass innan nästa kurstillfälle, så att de andra får se vilken grym kelpie jag har!

Vilket luddigt inlägg detta blev, kvällstankar… god afton på er.

En reaktion på ”Får får får

  1. Emma, tids nog kommer du nog ha din lilla gård på landet lagom långt från stad och brukshundsklubb. Tycker du ska ha höns också.

Kommentera

