Cruts första vilodag

Igår var Crut och jag på vallningskurs på Öland. Det gick mycket bättre än sist, vi gick och balanserade i en fålla. På det viset kunde inte Crut hålla på och springa iväg och han tvingas att våga vara närmre fåren vilket han behöver. Dessutom kan jag lättare komma åt honom om han börjar skälla osv. Det kändes bra igår och jag ser fram emot nästa gång vi ska valla, det är så kul!

Angående kurs och stressreducering så är det inte optimalt att gå kurs under tiden. Nu gör jag det ändå eftersom kursen redan var påbörjad och betald då jag beslutade mig för att testa stressreducering med Crut. Eftersom det var kurs igår har Crut vilodag idag. När man håller på med stressreducering bör hunden få 1-2 vilodagar per vecka.

Vilodag innebär att man inte tränar någonting och bara går kissrundor, inga längre promenader. Dagen ska endast bestå av vila och kravlös samvaro. Det är även bra att massera och kela mycket med hunden under dagen. Många hundar kan bli rastlösa under vilodagarna i början, men det är bara ett tecken på att de behöver dem ännu mer. Vi får se hur Crut kommer vara idag.

Jag fuskade med vilan på morgonpromenaden eftersom jag går i skolan och Crut är ensam hemma. Jag vet ju inte riktigt hur han beter sig, dessutom är det första dagen som han är helt ensam hemma. Dasta är nämligen hos min mamma sen igår. Resten av dagen kommer han bara få kortare promenader. Det är viktigt att en hund lär sig att passivitet är bra och att det är okej att slappna av.

Jag har gjort morgonmys till en rutin med Crut under veckan som gått. Varje morgon kelar vi och myser under 5-15 minuter innan jag går hemifrån, beroende på hur mycket tid jag har. Idag la jag även in en stunds massage och det kommer jag jag under lunchen och i eftermiddag/kväll också.

Hur är Crut efter en vecka med stressreduceringsprogrammet då? Skälligare än vanligt utomhus, bråkar lite mer med Dasta. Det ska bli spännande att se vart han kommer ta ut sin frustration nu när han inte kan göra det på Dasta. Imorse var han på väg mot sängen där Dasta brukar ligga, men saktade ned på vägen dit, han insåg väl att hon inte är hemma.

IMG_9724

Vi älskar vallning!

Kommentera

