Turdag

Vilken fantastisk dag detta har varit och är!

  • Crut och jag var väldigt nära på att bli påkörda två gånger men klarade oss.
  • Träningen på klubben gick kanoners.
  • På biblioteket klantade de sig så jag fick alla papper jag hade skrivit ut gratis.
  • Telenor har fördubblat surfen så nu har jag 40 GB/månad.

Dessutom har jag fått gjort allt jag hade planerat i pluggväg. Och än är dagen inte slut, jag ser fram emot en lugn fredagskväll hemma med hundarna, tacos och film (måste ju utnyttja alla mina nyvunna GB).

Idag delade jag på hundarna igen, så skönt. Dasta fick en långpromenad med lösspring längs havet och så tränade vi lite tricks och annat som hon tycker är roligt. Crut fick en cykeltur till Kalmar BK. Jäklar vad han har lärt sig vart vi ska när vi cyklar den vägen, trots att det var över en månad sen vi var där sist.

Förra gången på klubben (innan stressreduceringen) var Crut en riktig pain in the ass. Han stack iväg och sprang efter fåglar, kollade på allt annat utom mig, skällde som en tok osv. Idag var han en helt annan hund. Brydde sig knappt alls om de andra som var och tränade, hade jättebra fokus på mig och skällde knappt ingenting.

Jag började dagens träningspass med att träna passivitet, vi satt på trappan till klubbstugan och pratade med några andra, med hundar, vilket gick väldigt bra. Sedan körde vi ett pass med linförighet, inkallning och läggande under gång. Innan han blev för trött (då han börjar skälla) tog vi paus och tränade passivitet igen. Sedan tränade vi på bruksstegarna, han är riktigt duktig och tycker de är roliga. Sen åkte kopplet av och vi körde fritt följ och hopp över hinder. Både från mig och till mig. Sedan tog vi ytterligare en paus och efter den avslutade vi med att träna lite till på hopphindret. Man får passa på att träna på det när man väl är på klubben.

Jag är supernöjd med Crut idag, kan det vara stressreduceringen som har gjort sådan skillnad? Jag tror även det hjälper att köra kortare pass med passivitet emellan, det är oftast när han börjar bli trött som skällandet drar igång.

Som jag nämnde i början höll vi på att bli påkörda idag. Det händer ganska ofta men detta var extremt nära. Både på vägen till klubben och hem höll det på att gå riktigt illa på övergångsställen. Första gången stod en bil stilla vid ett övergångsställe och skulle köra ut på vägen, tydligen kollade han på bilen som kom från vänster så när Crut och jag kom från höger och var mitt framför bilen såg han inte oss utan gjorde en rivstart då det var klart att köra, förutom att vi kom på övergångsstället. Han fick nita och det gick ju bra ändå. Andra gången hade vi redan cyklat över den andra körbanan och en bil körde ut från rondellen och hade väl inte ögonen med sig, men vi kom undan igen. Tur!

20150306_142240

Lugn och fin under passiviteten, snusar lite också.

20150306_142703

Här sköt han ifrån alldeles för tidigt och slog i hindret…

20150306_142731

Nästa hopp blev mycket bättre.

20150306_143017(0)

Busa – kampa!

20150304_171847

Bild från igår då vi vallade och sen gick jag en långrunda i de småländska skogarna med mina hundar och deras kompisar Lexii och Bondie (min bästa kompis hundar).

Kommentera

