Ultraljud + rädd tik

I torsdags var jag på Kalmar Djursjukhus för att göra ultraljud på Dasta. Vi hade tid klockan halv två, jag var så nervös hela förmiddagen. Så orolig att alla tecken jag har sett på att hon är dräktig inte skulle stämma. Men jag hade rätt, hon är dräktig! ”Minst fyra, kan säkert vara 6-7 också”, blev utlåtandet. Nästa vecka ska jag åka upp med Pastabiten till Evallens Kennel utanför Uppsala, tråkigt att jag missar allt det roliga med valparna.

På senaste tiden har problemen med hundmöten blivit otroligt mycket värre. Jag tror att det beror på dräktigheten. Sedan Dasta blev attackerad i december har hon varit lite osäker vid hundmöten men det har inte varit så farligt. Tills nu. Hon blir jätterädd och osäker när vi möter hundar, de behöver inte ens vara nära. Jag tror det är för att hon är rädd om sig själv pga valparna. Är det någon som känner igen beteendet? Dasta börjar pipa och resa ragg vid hundmöten. Crut vill skydda henne när hon blir rädd så då blir han dum och morrar och kan skälla, och när han börjar morra kan Dasta börja skälla också. Det har rent ut sagt blivit skitjobbigt att möta andra hundar när jag har båda två med mig. Jag försöker gå dubbla promenader ganska mycket nu, de är mycket lugnare utan varandra. När jag bara har Dasta med mig och möter någon annan hund som beter sig illa lyfter jag faktiskt upp Dasta i famnen nu, då känner hon sig trygg. Jag vet inte om det är dumt att göra så för att man förstärker för henne att det är farligt? Å andra sidan verkar det vara ett tillfälligt beteende beroende på dräktigheten. Jag älskar Dasta men det blir skönt att slippa henne ett tag, det är jobbigt att gå dubbla rundor hela tiden…

20150319_134152

Här är Dastas bebisar i magen.

 

Kommentera

