Marma dag 3 – min födelsedag

Jag började min födelsedag med att sitta eldpost. Petra hade posten innan mig så när hon väckte mig klockan fyra på morgonen var hon den första att säga grattis. Jag satt eldpost mellan 04-05. Det var faktiskt riktigt mysigt och inte alls svårt att hålla sig vaken. Jag satt där och vaktade elden, la på lite mer ved då och då samtidigt som jag funderade på livet och lyssnade på göken utanför. När jag var liten sa jag alltid att jag fyller år när göken gol, så det är som ett tecken för mig att det är min födelsedag.

20150516_041622

Efter eldposten fick jag sova två timmar till. När vi vaknade vid klockan sju sa alla grattis. Till frukost fick vi grön påse. Precis likadan som till middagen dagen innan förutom att istället för frystorkad middagsmat var det frystorkad frukost som vi hällde varmvatten i. Jag fick müsli med hallon, jag som älskar hallon. Det var verkligen supergott!

Efter frukosten rev vi förläggningen. Vi jobbade sjukt bra med samarbetet och var klara långt innan den tid vi hade fått. Under uppställningen bad ledaren mig att komma fram och ställa mig vid henne. Jag trodde att jag skulle leda BRAK, (fysisk träning som står för bål, rygg, armar, knän), det brukar man ha varje morgon. Men istället började de sjunga för mig. Efter sången började vår marsch tillbaks till Marma hundtjänstskola. Vi fick eget ansvar under marschen eftersom alla ledarna var tvungna att köra varsin bil. I början på marschen blev det väldigt många halter eftersom det var hundarnas morgonrunda. Alla tolv hundarna var tvungna att stanna för att bajsa och kissa. Alla skrek halt, sen skrek alla framåt, knappt tio steg framåt och så var det halt igen. Sådär höll det på i början på vandringen!

När vi kom tillbaka fick hundarna vila. Om jag minns rätt så hade vi först en föreläsning och sedan fick vi se utbildade hundar jobba. Först kollade vi på vår ledare Johans patrullhund, en gigantiskt rottweilerhane som heter Rosco. Han är patrullhund i hemvärnet. Vi fick gå med bakom när Johan gick en patrullsträcka med Rosco och se hur tydligt han markerade när han hittade figgen.

20150516_103003

Rosco markerar figgen.

Efter patrulleringen fick vi se vår andra ledare My jobba med sin hund. My gick steg 1 samtidigt som mig och nu har hon heltidsjobb som hundförare i försvarsmakten och är min ledare, grymt driven tjej! Mys hund är en schäfertik som heter Dackia, hon är preparatsökhund och jobbar med att leta efter narkotika.

20150516_105030

Dackia söker…

20150516_105043

…och markerar.

Vid lunchen fick jag ett kinderägg i present av ledarna och till efterrätt fick vi glass och maränger för att jag fyllde år. Jag fick även en sån godisväska som man kan hänga på byxorna av personalen. Plus att de sjöng för mig en gång till. Inte så illa att fylla år på Marma ändå!

Efter lunchen hade vi spårning så vi gick ut i skogen med hundarna. Jag la ett spår åt Petras schäferhane Jaz, han är utbildad patrullhund så han fick ett svårt spår. Det var roligt att lägga. Petra la spår till Crut. Dessvärre vet jag inte vad han höll på med, han tappade spåret hela tiden, det brukar han inte göra… Det var längesen någon annan la spår till honom så det kanske berodde på det. Efter det halvt misslyckade spåret la jag ett kort spår på ca 100 meter med elva vinklar. Det tog Crut klockrent. Skönt att avsluta med ett lyckande så att man inte går runt och är besviken på hunden.

Efter lördagens middag hade vi exercis. Vi fick träna på olika stridsformeringar. Jag kommer inte ihåg vad alla hette, men det fanns t ex pil, Y och T, enkelt förklarat så går man i den formen som stridsformeringen heter. Det fanns ett gäng andra också. Alla fick varsin AK trä 2000 som vi kallade dem, egentligen en planka med snöre i båda ändarna så den kunde hänga runt halsen. På så sätt kändes det mer riktigt. Vi övade på att gå i stridsformering både med och utan hundförare och bytte positioner så att alla fick testa olika. Det var en riktigt rolig övning, som att leka krig.

20150515_192046

Cruten i basen.

Kommentera

