Marma dag 3 – överraskning och adrenalin

På kvällen dag tre duschade jag och gjorde i ordning min packning. Vi skulle ju åka hem dagen efter så jag tänkte att nu blir det inte mycket mer här utan jag kan förbereda inför hemfärden. På kvällen satt vi i allrummet och åt kvällsfika. Plötsligt kommer vår ledare Millan inspringandes med andan i halsen och skriker ut att vi har ett hot emot oss och ska vara uppställda med krigsberedskap om fem minuter. Jäklar vilket adrenalin det blev på gruppen! På fem minuter skulle man hinna gå på toa, få på sig uniformen korrekt, måla ansiktet med camofärg och få med sig stridssäcken. Egentligen ska stridssäcken alltid vara packad och redo men jag hade ju packat ur den till viss del eftersom jag inte trodde att vi skulle göra något mer. Jag fick lite lätt panik. Stackars hundar som låg och sov på rummen och så stormar deras mattar in och river runt. Vi blev nog ett par minuter för sena, men lyckades nästan hålla tiden.

Båda grupperna stod uppställda med full krigsberedskap och med alla hundar. Grupp Adam fick order om att följa med en av ledarna i språng marsch. Vi stod kvar, lika chockade allihop tror jag. Efter en stund fick vi också springa iväg. Crut och jag sprang först bakom ledaren. Plötsligt fick Crut panik och när jag kollade bakåt sprang schäferhanen Jaz precis bakom Crut. Jag fick springa ur ledet för att försöka lugna ner Crut. Jag blev jätteledsen över att Crut hade hamnat i en sådan situation. Efter att vi gick kurs på Hundcampus har Crut haft väldigt svårt för schäfrar pga att det var en schäfer där som var nära på att flyga fram till Crut flera gånger. Och inte med några vänliga avsikter. Hans matte var lite väl liten för att ha en så stor hund och orkade inte riktigt hålla honom. En gång när Crut låg och sov var den ett par centimeter ifrån Cruts huvud innan hon fick stopp på sin hund. Som ni förstår har Crut efter det varit väldigt osäker med den typen av hundar. Det har blivit mycket bättre och det hade gått jättebra med Jaz fram tills nu. Inte konstigt att han reagerade då det redan var så stressigt och mycket adrenalin i luften.

När Crut hade lugnat sig, och jag också för den delen, blev vi placerade. Vi blev tilldelade en husknut där vi skulle sitta och bevaka. De enda jag såg var Hanna och hennes cockerpoo Asterix. Sen satt vi där och väntade och väntade. Vi såg ingenting och hörde ingenting. Det var sent på kvällen och började bli riktigt kallt. Dessutom blev jag kissnödig. Jag hade haft vätskebrist så precis innan kvällsfikat hade jag druckit resorb (vätskeersättning) och 1,5 liter vatten. Efter kanske en halvtimme såg jag några andra i grupp Adam en bit bort. De gick och pratade och en av dem hade bytt om till civila kläder. Jag hade fortfarande ingen aning om vad som hände. Jag satt bara där och väntade och frös och var extremt kissnödig.

Hanna tog av sig sin stridssäck, jag tänkte att hon frös och skulle ta fram värmetröjan och sätta på sig. Men nej, hon tog av sig sin vapenrock och la den över Asterix för att han frös. Sedan satte hon på sig stridssäcken igen och satt där i bara fältskjortan. Då tänkte jag att det där är äkta kärlek till sin hund, vilken fin gest!

Efter att vi hade suttit där och ”bevakat” i 45 minuter blev vi hämtade, vi var sist ut. Jag fick tid att gå på toa och sedan skulle vi patrullera en sträcka med hundarna. Jag var först ut av Hanna och mig. Crut fick en vindmarkering som jag inte följde upp. I slutet på patrullstigen hade Crut en tydlig vindmarkering som vi följde upp. Där ute låg våran ledare Johan. Crut blev jätteglad över att hitta en gubbe i skogen och matte fick en lördagsgodispåse. Mycket lyckad patrullering. Sjukt bra jobbat av Crut som inte alls är erfaren inom området.

Efter patrulleringen fick vi tvätta av oss camofärgen och sen satt alla tillsammans i allrummet och pratade och skrattade. Vi var uppe ganska sent, jag tror ingen riktigt kunde koppla av efter den spännande övningen vi hade haft.

20150516_202330 20150516_203029

11269483_10206949035948535_5919682607612362313_n

Min grupp Bertil.

22224_10206949033988486_5214873499709181257_n

Grupp Adam.

Kommentera

