Tävlingslydnad

Jag har anmält mig och Crut till en kurs i tävlingslydnad för Agneta ”Eeá” Ring på Kalmar Brukshundklubb. I går var första kurstillfället. Vi började inne i klubbstugan med att prata om vad var och en har gjort tidigare och vad vi har för mål med kursen. Sedan gick vi ut och började träna. Upplägget är sådant att man tränar på det man själv behöver och instruktören går runt och ”petar” på oss. Jag började lätt med linförighet, trodde jag… Det är fruktansvärt bra att gå kurs, för då får man veta alla fel man gör. Jag belönar för långt fram i linförigheten vilket har gjort att Crut går för långt fram. Jag visste om att han ibland går för långt fram men hade inte kopplat det med att han går fram när han tycker det är dags för belöning. Detta måste vi jobba på! Jag måste också jobba på mina svängar, de måste vara mer 90-gradiga, nu svänger jag så mjukt.

På nästa moment valde jag att jobba med apporten. Jag hade inte med mig någon egen men fick låna en av en annan kursdeltagare. Han har en rottweilerhanne så man kan väl säga att apportbocken var något större och tyngre än Crut är van vid… Crut älskar apportbocken, han blir jätteglad när jag plockar fram den och vill knappt ta en leksak för att apporten är roligare. Mitt problem är att jag inte har fått Crut att fatta att han ska hålla kvar. Men det var ju inte så konstigt eftersom jag håller i en godis samtidigt, han släpper ju direkt för att få godisen, såklart. Så himla trög man är ibland och inte ser sina egna misstag i hundträningen.

Eeá hjälpte mig med hur jag ska gå vidare. Jag ska få Crut att plocka upp apporten och ge den till mig, om han släpper den innan jag har tagit den (och sagt loss samtidigt) får han ingen belöning. Dessutom ska jag variera träningen med att ge honom apporten direkt från min hand, ta den med loss-kommando innan han släpper och plocka fram belöningen efter han har släppt.

Nu har jag en vecka på mig att träna på detta fram till nästa kurstillfälle. Jag ska försöka träna minst en gång om dagen, gärna två, så sitter det nog snart.

Drygt ett år gamla bilder från linförigheten (fritt följ).

IMG_9522 (2) IMG_9515 (2)

Kommentera

