Parallellspår – toppenspår

Att ens bästa kompis har samma stora intresse för hund är guld värt! I helgen var jag och Crut hemma hos min pappa på landet, vi hade inget planerat för söndagen och jag var sugen på att spåra. Min bästa kompis Lisa kom och hämtade oss med sin bil och så åkte vi upp en bit i skogen.

Lisa la ett spår åt mig till Crut och ett till sin BC Lexii, jag la ett till hennes kelpie Bondie och ett eget till Crut. Dessutom kom jag på att det vore kul att testa ett parallelspår med Crut och Bondie, så då la vi det också. När jag har tränat med försvarsmakten/hemvärnet har de pratat så mycket gott om parallellspår så jag var nyfiken på att testa det.

Crut fick börja med det spåret Lisa hade lagt åt honom. Senast någon annan hade lagt spåret var Crut helt lost. Men i går gick det jättebra. Lisa gick med bakom och bekräftade hela tiden att det var rätt. Jag märkte varje gång Crut var lost, vilket bara hände i några av vinklarna. Det är ett stort och viktigt framsteg även för mig som förare att kunna se och känna när Crut har spåret och när han har tappat bort det, något jag blir bättre och bättre på. Jag blev supernöjd med det spåret, han jobbade verkligen på bra!

Sedan fick Crut vila medan vi gick Bondies och Lexiis spår innan vi tog parallellspåret. Eftersom det var första gången med parallellspår för både hundar och förare gjorde vi det enkelt. Två raka spår med runt 15 meter emellan, ca 100 meter långa skulle jag tippa på. Vi startade båda hundarna samtidigt. Jag fick en hund som drog mer än vanligt, var mycket spårnoga och hade bråttom framåt. I början sneglade han på Bondie en gång och vid ett tillfälle stannade han upp och tittade på henne men fortsatte spåra nästan direkt. Crut har lite svårt att fokusera när spåret är rakt, han tycker väl att det är enkelt och tråkigt, detta kanske är ett sätt att göra det roligare. I slutet struntade Crut i kattmaten, tog vinkeln och spårade vidare så jag fick ropa tillbaks honom. Mycket lyckat spår, parallellspår vill jag göra mer av, gärna med andra hundar också!

Crut fick vila en liten stund och sedan tog vi vårt tredje och sista spår som jag hade lagt själv. Det var runt 300 meter långt med mycket vinklar. Samma fokus och bra jobb där, riktigt spårnoga. Vid flera tillfällen tänkte jag att ”nää nu är han fel, här gick jag väl inte”, men direkt efter varje sådan tanke passerade vi något kännetecken på att han var rätt.

Himla kul att alla tre spåren gick så bra, speciellt eftersom Crut och jag har haft lite olika typer av problem i spåret med skall bl a. Kanske även ska tillägga att hans bästa kompis Bondie dessutom var i höglöp, men det brydde han sig knappt om, trots att hon vände upp sig mot honom. Åh, jag är så stolt över denna hunden ibland alltså!

20150531_122124

Lisa med sin Lexii i går.

Har inga bilder på Crut från spårandet, men här är två stycken som Lisa tog förra helgen hemma hos min mor.

11255847_10204277002234543_4864607541323155864_o 11169506_10204277002274544_3910978013134207373_o

Kommentera

