Slut på krut och attack

I dag är det måndag vilket innebär kurs för oss. Jag hade inte så mycket att jobba med i dag, Crut hade slut på krut om man säger så. Helgen var jobbig för honom. Ett dygn i sommarstugan med Bondie som löpte och var väääldigt intressant, sedan ett långt pass med vallning i går eftermiddag och ett ordentligt lydnadspass på kvällen. Trots att han inte har gjort någonting i dag förutom kortare promenader var han fortfarande trött när kursen började. Nåja, vi fick pausa mycket så det gick ändå bra.

Vi körde vidare med framförgåendet och började med att ha två riktningspinnar uppe för att kunna träna på att vända direkt och gå åt andra hållet. Det gick finfint, även om han var lite seg ibland.

Sedan körde vi budföring. Crut har varit lite seg där, han vill inte springa fram och leka med någon annan. I dag hade figgen en snusdosa med korv och köttbullar istället. Det var mycket mer intressant och Crut sprang hemskt gärna till henne gång på gång.

Tyvärr hände en liten olycka på tredje omgången då en Rottweiler sprang efter Crut. Jag blev livrädd, Crut är liksom ganska liten om man jämför med en rottishane… Som tur var agerade Crut väldigt bra och sa ifrån på ett bra sätt så de rök aldrig ihop ordentligt. Crut sprang mot mig när jag kallade på honom men rottisen sprang efter igen. Hur som helst gick det bra, det blev aldrig något slagsmål så ingen blev skadad eller så. Alla reagerade väldigt snabbt också för att avleda det hela, instruktören var beredd med en sån där sprayflaska för att få isär dem ifall det hade behövts.

När de hade fått tag i rottisen fick han åka in i bilen och vi fortsatte med budföring med Crut så att han inte skulla koppla ihop det. Han släppte det ganska snabbt och blev som vanligt. Jag var dock orolig att han skulle bli värre mot andra hundar igen. Rottisens husse fick låna en av instruktörens rottishannar som inte bryr sig alls om andra hundar. Sen tog hon Crut åt mig, jag gick med bredvid och vi gick runt rottisen så att Crut skulle få se att den inte var farlig men främst för att jag skulle bli lugn och se att han klarar det. När han var lugn fick jag kopplet och vi fortsatte att vara i närheten av den snälla rottisen. Det var inga problem.

Jag tyckte det var jätteskönt att göra en sån grej efteråt. Det kändes verkligen bra. Nu kommer jag inte bli orolig att Crut ska bete sig illa om vi möter någon stor läskig hanhund ;).

Efter den incidenten var passet nästan slut. Instruktören ville se hur det har gått för oss med apportbocken så jag fick visa det. Hon var nog nästan lite imponerad och frågade om vi hade tränat mycket, jag som hade lite dåligt samvete att jag inte har hunnit träna varje dag under den gångna veckan.

Vi samlades inne och pratade om kvällen en stund. Crut slocknade i hörnet bakom min stol och de andra tyckte synd om honom att han skulle behöva cykla (läs springa) hela vägen hem. Han orkade i alla fall hela vägen och nu ligger han utslagen här hemma.

Ännu en bra dag på klubben är till sin ända. Imorgon ska vi dit igen, men först vila!

20150608_190734

Det är viktigt att pausa i träningen.

20150608_200957

I klubbstugan. Slut på Crut.

Kommentera

