Grunder

För tillfället tränar jag mycket grunder med Crut, sånt vi borde ha börjat med. Men när jag köpte Crut ville jag så mycket så jag missade en hel del grunder…

Vi tränar mycket passivitet, kontakt och att följa mig. Jag vill också lära honom att beröm inte betyder att han ska sluta med beteendet utan fortsätta jobba. Jag har många olika små övningar för att träna det. Crut har fyra olika ”slutord” men med olika innebörd.

Varsågod – som betyder att han får avsluta beteendet och ta godisen.

Bus – avsluta beteendet och lek med mig/leksaken.

Färdig – använder jag i fårhagen när han ska släppa fåren, när vi vallat färdigt, när han ska avsluta leken, när träningspasset är slut och han inte längre behöver ha fokus på mig utan kan göra vad han vill.

Okej – betyder att han får göra vad han vill. Används mest när han är lös och då betyder det för Crut att han får springa så fort han bara kan.

Varför har jag så många olika ord? För att jag upplever att de behövs. Jag skulle aldrig kunna säga okej i fårhagen eller i leken, då okej mer är ett frikommando att göra precis vad han vill och färdig mer betyder att han ska sluta med det han gör. Säger jag okej i fårhagen skulle han antagligen rusa runt med fåren. Samt att jag vill skilja på lekbelöning och godisbelöning. För min lättstressade hund är varsågod ett lugnt ord medan bus är mer laddat.

En annan grund som vi tränar är att om jag säger sitt eller ligg så gäller det tills jag säger något annat. Jag vill ta bort ordet stanna där. Har jag sagt sitt ska jag inte behöva säga stanna också för att han ska sitta kvar. Jag har börjat att leka in det. Jag har en leksak i ett långt snöre, säger sitt/ligg och sedan drar jag och kastar leksaken runt honom. Eftersom jag har lärt honom att fortsätta beteendet när jag berömmer kan jag hela tiden tala om hur duktig han är medan han stannar kvar, sedan säger jag bus och då får han leka. Jag varierar sitt och ligg hela tiden vilket också gör honom säkrare på vad som är sitt och vad som är ligg då han ibland har blandat ihop de två orden tidigare.

Jag har glad att jag har vågat backa i träningen med Crut. Han som i princip var klar att träna lydnadsklass 1. Men han behöver mer grunder och framför allt behöver han passivitetsträning och lära sig att inte börja skälla hela tiden.

Kommentera

