Planerad träning

På sistone har jag blivit bättre på att planera min träning. Mestadels för att jag lättare får in passivitetsträning i träningen om jag har lagt upp det någorlunda. Men också för att få lite struktur på vad jag tränar för att kunna hålla en varierad och effektiv träning. En annan stor anledning till att planera vad vi ska träna är för att vi inte ska träna på för många olika saker på ett pass. Tidigare har jag i princip bara gått ut och kört lite vad jag känner för istället för att tänka efter vad vi behöver träna på. Jag skriver inte ned någon träningsplan utan har det bara i huvudet.

Idag var tanken att träna på YA!, bakom och stadga, i den ordningen. Jag börjar och avslutar alla träningspass med minst 30 sekunder passivitet. Dessutom lägger jag in minst 30 sekunder mellan varje moment och några tiosekunderspauser mitt i. Ibland kör jag två varv med momenten, men idag blev det bara ett. Nu tänker ni kanske att jag har fasligt korta pauser, men det finns en tanke med det, nämligen att det blir av. Och att vi ska hinna träna också. Jag kommer vara tvungen att träna passivitet hela Cruts liv, varje träningspass. Just för att han har så svårt för det måste jag alltid påminna. På tio sekunder hinner Crut varva ned och sätta sig, komma in i lugnet. På 30 sekunder hinner han lägga sig ned. Med alla de här småpauserna håller han sig lugn genom hela passet och vi undviker på så sätt skall. Sen tränar vi självklart längre stunder med passivitet också, som när vi åker till klubben endast för passivitetsträning.

20160806_185548

Passivitet i blåbärsskogen.

En jättebra grej som kommit helt automatiskt i sommar. Jag har plockat mycket blåbär. I början låg Crut och hade stenkoll på mig, så fort jag gjorde minsta ansats att resa mig upp sprang han iväg. Nu slappnar han av, äter lite blåbär, lufsar runt, spanar. Precis innan jag tog bilden ovan satt han där uppe med ryggen mot mig, avslappnat på sniskan. En av de bästa sakerna jag vet är att se min stressade hund avslappnad.

Kommentera

