Att studera andra hundar

Jag tycker att det är sjukt intressant att studera andra hundar och hundägare. Jag pluggar i Kalmar nu och åker tåg in till stan till skolan. Det innebär att jag måste promenera en bit varje dag. Ett ypperligt tillfälle att studera andra. Imorse såg jag två hundar/ägare som fångade mitt intresse.

Först var det en Västgötaspets. Den skällde. Jisses. Herregud vilken skällig hund. Och husse gjorde ingenting för att den skulle bli tyst. Då slog det mig att den ungefär lät som Crut gjorde ibland när vi bodde i Kalmar. Sjukt stressig och skällig. Som ägare till en sån skällidiot blir man ju bara helt uppgiven. Och alla runtomkring denna hunden stannade upp och stirrade på den. Var det så alla gjorde på mig och Crut också? En viktig sak som jag insåg där och då är att Crut har blivit SÅ mycket bättre. Jag måste bli bättre på att komma ihåg alla hans framsteg. Jag är glad att jag idag kan säga att jag inte har en sådan skällig hund som den här Västgöten.

En stund senare passerade jag en ung tjej med två småhundar. Den ena hunden kastade sig framåt i kopplet, gick i princip på bakbenen och ”bjäbbade” mot en hund som gick en bit framför. Då sa matten till sin hund. Hon tog tag i den framför bröstkorgen och sa till den att lugna ned sig. Och det gjorde den. Detta gav mig hopp för hundägare. Det finns så många småhundar som får bete sig hur som helst utan att någon försöker stoppa dem. Den här tjejen agerade så bra och jag är imponerad.

Nöjd och glad med dagens iakttagelser forsatte jag så min promenad till skolan. Med positiva hundtankar i sinnet.

Update: Detta positiva jag kände kring småhundsägare försvann ikväll när jag rastade Crut. Vi mötte en liten hund som skällde som fan. Jag gjorde allt jag kunde för att få Crut lugn och lyckades hyfsat. Småhundsägaren då? Gjorde inte ett dyft för att få tyst på sin hund. Hur kan jag kräva av min hund att han uppför sig i hundmöten med ettriga småhundar? Så trött på detta…

Kommentera

