Dastas form

Vi är tävlingssugna, eller åtminstone är jag det. Och jag tror då inte att Dasta har något emot att springa agility! Tanken är att jag ska anmäla henne till HöstGuld den 15 oktober och vår lokala inofficiella tävling Sydostcupen som är på hemmaklubben den 22 oktober i år. Då har vi ungefär en månad på oss att säkerställa fysiken och friska upp agilityminnet.

Dasta är faktiskt i väldigt fin form efter omständigheterna. Hon födde sju valpar den 21 juli, sedan har hon tagit hand om 13 valpar. Det fanns ytterligare en kull på sex valpar samtidigt som var en vecka yngre än Sols kull. Den mamman var inte snäll mot Dastas valpar och eftersom valparna bodde tillsammans har Dasta varit mamma åt alla 13.

Trots det är damen i fint hull och har lyckats behålla mycket muskelmassa. Konditionen har nog rasat en aning, men den tränar vi snabbt upp igen. Faktum är att efter en ordentlig borstning och ett bad syns det inte att hon nyss haft ett helt gäng valpar. Om man bortser från juvret då där hon fortfarande har en del käk kvar.

Jag har satt upp vårt fyrapinnarsslalom i trädgården att träna på. Vi väntar med att åka till agilitybanan och träna till helgen. Denna veckan ska hon mest få njuta av att vara hemma igen, vila upp sig och gå några långa härliga skogspromenader. Och leka med sin valp såklart, för det gör hon mycket och gärna!

Idag har både Dasta och Crut vilodag med endast kortare koppelpromenader och ingen träning. Den här dagen handlar om att sova, mysa, leka och tugga på ben. Nyttigt för alla tre!

Jämförelse: tv Dastas form 6e maj, th Dasta idag

Oså en liten bildbomb på mor- och dotterlek:

14375405_10154612466883447_379831173_o

14393833_10154612466833447_1227593505_o

14393312_10154612471238447_2092063665_o

En reaktion på ”Dastas form

  1. Jag satte igång min tik ganska direkt jag fick hem henne. Givetvis fick/får jag bygga upp lite muskler och kondis igen men det är ju inte annorlunda mot en längre vila. Enda att tänka på är att se till att det gått 75 dagar efter valpning innan tävling.

Kommentera

