Hundrummet

Vi har ett hundrum här hemma. Har ni något eget rum till hundarna? Där inne förvaras de flesta av hundarnas grejer, de har en egen soffa och ett par burar att ligga i. Tanken var att vi skulle kunna stänga in dem där vid behov. Typ Dasta om det kommer barn på besök, Crut om det kommer besök överlag (tills hans otroliga lycka har lagt sig så han kan hälsa lugnt) eller om de ska tugga på blodiga ben som vi inte vill ha i resten av huset. 

Vi har bott här i över ett halvår nu men knappt använt rummet. Dasta har varit där nån gång. Crut kunde visst inte bli instängd med kompostgaller… När vi bodde hos pappa hade han ett halvt kompostgaller i vardagsrummet för våra golden fick inte vara på heltäckningsmattan. Men det fick Crut, så han lärde sig att man får hoppa över kompostgaller hur som helst. Inte smart! Direkt när jag stängde in honom i hundrummet hoppade han, jag satte dubbla uppe på varandra och han hoppade ändå. Det går inte att stänga in en kelpie, det handlar mer om att lära dem att de inte får ta sig ut!

Det här har helt enkelt lett till att hundrummet inte har använts, vid besök har jag bundit Crut ute istället. Men nu när vi har hundgård och lucka till köket ville vi kunna stänga av så att hundarna bara får vara i köket och hundrummet när vi inte är hemma. Självklart hoppade Crut rakt över när jag satte upp det långa gallret i hallen. Men denna gång reagerade jag annorlunda. Jag blev ganska arg på honom och lyfte över honom in i köket igen. Förut har jag nog liksom öppnat och släppt in honom bara… nåja sedan den dagen hoppar han tydligen inte över längre. Äntligen kan vi använda hundrummet ordentligt!

Idag när sambons kompis kom på besök satt jag först och höll en överlycklig Crut i soffan. Ännu värre för honom nu när alla ska gulla med Sol såklart. Men efter ett tag kom jag på att han ju kan vara i hundrummet eftersom han har slutat hoppa! Så jag hämtade ett enkelgaller i källaren och stängde in honom. Bara att vi numera har en orädd valp som går rakt igenom och välter gallren… Jag hämtade hammaren direkt och ”byggde” en grind till hundrummet

Sjukt nöjd, nu kan vi få besök utan att jag får ångest för att Crut blir så stressad. Och utan att Dasta äter upp barnen som kommer. 😉

Så enkelt och smidigt! Önskar att jag hade löst detta tidigare.

Kommentera

