Namn

Jag tycker att det är väldigt intressant och roligt med namn, både på människor och hundar egentligen. Men det går ju att leka mer med namn på hundar. Det kan vara roliga namn, fina namn, namn som har en betydelse och med en tanke bakom.

Vad heter era hundar? Hur tänkte ni när ni döpte dem? Var det bara ett fint namn eller finns en djupare tanke bakom?

Jag har haft ganska många hundar, Sol är den sjunde. Men jag har inte döpt så många själv. Först hade vi Sniff, som först hette Sixten. Men min morfar (som födde upp honom) döpte om valpen till Sniff för att han nosade så mycket. Sedan fick jag Kajsa när jag var 11 år. Jag hade en superlång lista på olika namn, till slut valde jag Kajsa som min mamma föreslog.

Nästa hund i familjen var Chilla. Hennes namn valde jag, Chilla var ett namn som jag hade tänkt på länge. Det var väldigt inne att säga chilla just då, från engelskans chill out = ta det lugnt. Jag tänkte att det skulle vara roligt att ropa Kajsa chilla! haha… I början var det superkonstigt att kalla valpen för Chilla då det för mig var ett ord med betydelse. Men det blev riktigt bra och Chilla har verkligen blivit som sitt namn.

Vår nästa hund Demsi var två år och döpt när vi köpte honom. Tanken med namnet? Ingen aning. Det är ett ganska konstigt namn och jag vet ingen annan som heter så.

Sedan kom Dasta som jag ju inte döpt själv. Men storyn runt hennes namn är ganska rolig. Först fanns en kelpie som hette Asta. Följd av Gasta som är Dastas mormor. I Dastas R-kull finns sen Rasta och han som har Rasta, var han som hade den första, Asta. Nu i Dastas T-kull finns en som heter T’Asta, men hon kallas inte för det. Ett annat roligt namn i Dastas R-kull är Rätt Ras. Pappan till den kullen heter nämligen Fel Ras, eftersom hans ägare egentligen är en briardmänniska.

Crut var redan döpt när jag köpte honom, fast då hette han Krut. Vad ska jag säga? Han lever verkligen upp till sitt namn. Det är rätt mycket (för mycket) krut i den hunden… Han är N-kullen och tjejen som köpte honom ville döpa honom till Nightmare, men det fick hon inte för sina föräldrar. Jag får väl vara tacksam för det, han kunde ju blivit ännu hemskare annars!

Sen kom då Sol. Första hunden jag fick döpa själv som vuxen och lite längre tänkande människa ;). I somras när jag gick och tänkte på namn till valpen jobbade jag på kyrkogården och lyssnade på böckerna om isfolket hela dagarna. Där finns en karaktär som heter Sol, det är efter henne hon är döpt. Det är min favoritkaraktär, hon är väldigt speciell. Vacker, mystisk, omtänksam, lurig, modig osv, hon har många härliga egenskaper och jag fastnade verkligen för namnet Sol. Tyckte det var så fint! Jag ville inte ha ett namn som slutar på a då de flesta tiknamn gör det. Jag ville också ha ett namn som funkar bra ihop med Dasta och Crut. Jag gillar korta, lätta namn som inte var och varannan hund heter. Sen tänkte jag också på innebörden av namnet. Hundar blir ju ofta som de heter… Som Crut som är liiite mycket och som Hopp som studsar sig igenom livet. Jag tänkte att om hon heter Sol kommer hon bli alldeles varm och underbar.

Jag har också en tanke bakom Sols stamtavlenamn Evallens Chocoalte Tiny Tailed Sun. Eftersom det är T-kullen tyckte jag att Tiny passade, hennes mamma är ju väldigt liten och jag vill gärna att hon också ska vara ganska liten. Sen ville jag ha flera ord på T och med någon rolig mening. Jag inspirerades av ryssarnas namn på kennel Ooo, de heter sådant som ”Ooo U B Uniqe If U Tame a Unicorn” och ”Ooo Mustang The Mega Muscle Machine”. Jag satt helt enkelt och bläddrade bland engelska ord på T och stötte på tailed, det tyckte jag var roligt. Sedan ville jag också få in namnet vi skulle kalla henne i stamtavlan, alltså sun, Sol. Så hon fick bli en liten besvansad sol.

På Evallens Kennel har jag lärt känna flera hundar med ganska roliga namn, som Ingenting, Inte och Varför.

Kom igen nu och dela med er av era hundars namn och hur ni tänkte när ni döpte dem. Namn är roligt!

1150159_10200976131458901_885140634_n

Här är jag och ingenting! Fattar ni? Ingenting, hahaha!

 

6 reaktioner på ”Namn

  1. Fick mig ett gott skratt av ditt inlägg denna morgon 🙂 Min hund heter Enzo vilket betyder ”husets härskare”, ibland må han försöka leva upp till det namnet också 😉 Namnet betyder även segrare och jag kollade faktiskt upp betydelserna för namnet innan jag döpte honom. Jag ville inte ha något namn som betyder något hemskt då jag är rädd att hunden faktiskt lever upp till namnets betydelse haha 🙂 Tyvärr har namnet Enzo blivit rätt vanligt bland hundar men jag visste inte det när jag döpte min lilla pojk.

    • Kul att jag kan roa någon! Enzo är verkligen ett fint namn med fin betydelse. Synd att det blivit så vanligt, men det är väl just för att det är så bra 🙂

  2. Min första heter Hugo för att jag kallades det när jag låg i mammas mage 🙂
    Min andra heter Härja och jag döpte henne till det för att jag ville ha en hund som levde upp till det namnet – och det fick jag 😉

  3. Har haft tre hundar
    1: frasse inte döpt av mig utan av min mamma!
    2: Izor
    3: Nuvarande hund Heter Zeke

    Izor & Zeke är döpa av mig namnen kommer ifrån tv programmet gladiatorerna 🙈😂
    En tradition jag hållit hårt på och där av döpt två av mina tre katter också efter de Ice & Amazon heter två av tre den tredje bodde först hon min syster sen flytta till mig efter 5 månader så han fick behålla namnet dom döpt han till.

    Nästa hund som ev köps under 2017 ska heta herkules men jag vet inte eller panzar 😀

Kommentera

