Trivselkväll

Igår var det årets första trivselkväll på klubben. Det är en träff då det brukar komma väldigt många hundar med sina mattar och hussar. Det är olika ledare varje gång och man får prova på lite olika saker. Förra året var jag på massor av sådana men satt bara i utkanten med Crut och tränade mest passivitet och att vara i närheten av andra hundar. Igår var det Sols tur att testa och denna gången fick vi prova på rallylydnad.

Sol har skällt ett par gånger på andra hundar på håll så därför kände jag att hon behövde träna på att vara runt andra hundar. Det är ju nästan aldrig någon på klubben när vi tränar. Först reste hon ragg, viftade på svansen och ville hälsa på alla. Raggen försvann ganska omgående och hon ville bara hälsa och leka. Vi befann oss mitt i ett enda stort virrvarr av massor av olika hundar. Sol och jag satt ned och observerade de andra hundarna en del. Efter en stund kunde hon fokusera på mig trots alla störningar runt omkring. Vi testade lite olika rallylydnadsskyltar och pratade med andra hundmänniskor.

Vi provade även ett lydnadshopp (som vi har tränat på utan störning). Det var inga problem för henne att sitta, stanna kvar och bli lämnad för att sedan hoppa och komma till mig, trots alla hundar runt omkring oss. För mig är det en stor sak att ha en sådan hund, för Dasta men framför allt Crut har väldigt svårt för andra hundar eftersom de tyvärr blivit påhoppade många gånger. För mig är det stort att ha en hund som kan vara lös mitt i smeten och ändå ha fokus på mig (Dasta kan ju det på agilityplan åtminstone). Jag måste bara lära mig att lita på Sol och inse att hon inte är som de andra, det finns ingen anledning att vara orolig.

17523709_1279300232119493_6580232967157658838_n

Innan träningen med Sol hann jag köra lite snabb agility med Dasta. Det blev inte så bra eftersom jag hade tidspress. Imorgon ska jag åka ned till klubben igen, förhoppningsvis står samma bana kvar så att jag kan gå den lite noggrannare och göra ett bättre lopp. Dasta ska träningstävla på fredag.

Innan vi åkte hemåt tog jag ut Crut. Då hade de flesta hundarna hunnit åka hem. Vi tränade lite passivitet och tog oss igenom hela klubben ned till änden och tillbaks igen med några stopp. En ganska stor prestation för Crut att gå igenom ett område där han blir stressad pga träningsförväntningen och även osäker pga alla hundar som eventuellt kan komma och äta upp honom.

 

Kommentera

