Agilityfart

Det är svårt att inte träna agility med Sol när jag ändå är på klubben och tränar med Dasta… Det har blivit lite mer agilityträning än ett pass i veckan som jag hade tänkt. Men vad gör väl det? Så länge vi hinner med lydnaden också!

I fredags körde jag samma blåbärsklassbana med både Dasta och Sol. Alltså bara hopphinder och tunnlar. Först ut var Sol. Jag sprang så fort jag kunde men hann inte med. Lyckades ändå styra Sol hela vägen (det var inga svåra svängar). På upploppet var hon dock så långt före mig att hon sprang förbi sista hindret. Efter det tränade vi på raksträckor, att springa rakt fram och ta alla hinder, med belöningen liggandes i slutet. Sen satte vi hela banan. Sol är så nedrans snabb! Hon är så taggad på agility att hon reser ragg över hela ryggen när vi kör. Jäkla kanonkula det där.

När det var Dastas tur sprang jag ifrån henne. Fick småjogga och vänta in henne flera gånger. Och jag som tyckte att Dasta var snabb (efter att ha kört golden)… På upploppet sprang jag ifrån Dasta och kunde nästan stå i mål och vänta på henne. Lite skillnad på kelpie och kelpie. Sol är lite högre och det är nog en bidragande faktor, längre ben = snabbare. Jag har inte mätt Sol men räknar med att hon kommer vara large, Dasta är medium.

Vi tränade agility igen i tisdags. Då var det en ny bana som jag kunde köra med Dasta. Sol fick träna raksträckor och svängar, kontaktfält på balansen och gungan. Jag insåg att hon hamnar snett på nedfarten på balansen och tänkte om mitt träningssätt inför onsdagens pass.

Onsdag då. Jag hade förberett min nya idé med att ha med två likadana leksaker. Jag la dem i varsin ände av balansen, 5-6 meter från nedfarten. Förut har jag haft en godis på gräset precis nedanför och sedan kastat leksaken. Jag håller fortfarande i Sol i sele/halsband när hon går över balansen för att inte ge henne någon chans att hoppa. Nu hade jag godisen i handen som jag gav henne när hon stod med tassarna 2+2. Sedan fryser hon så med fokus på leksaken, jag släpper halsbandet och efter en stund får hon frikommando att springa och ta leksaken. Med två leksaker blev det enkelt och effektivt att köra några gånger fram och tillbaks. Jag gör precis likadant på gungan. Stort plus att hon har så lätt att frysa på leksaker (eye från hennes fina vallanlag), det gillar jag verkligen i detta moment. Men det kommer säkert leda till problem i andra moment.

Sedan tränade vi slalom. Åtta pinnar med bågar. Sol har fått in bra fart och teknik. Jag plockade bort en båge i taget. Till sist hade vi bara två i ena änden och en i den andra kvar. Sol gjorde fel en gång på hela tiden. Förut har det blivit fel oftare. Det ser lovande ut. Nästa gång testar vi nog med tolv pinnar.

Avslutningsvis tränade vi svängar, att kunna hoppa ett hinder och inte springa rakt fram mot en inbjudande tunnelingång. Svängarna sitter när jag gör rätt. Jag måste bli bättre på min handling, bättre på att tala om för Sol vart hon ska sen innan hon hoppar för att den här fartdåren ska hinna svänga.

Med Dasta tragglade jag slalom och kontaktfält. Kontaktfälten börjar faktiskt sitta, hon hoppade inte en enda gång på hela tiden! Hon fick också träna på svängar på samma sätt som Sol. Mycket lättare att styra henne kan jag konstatera!

IMG_20170121_095215_649[95]

Mor och dotter – lika men väldigt olika.

20170419_132859[93]

Paddan Sol, fler än jag som har paddor? 😉

IMG_20170419_080601_537[94]

Lillan börjar bli stor och ståtlig!

