Utställningsdebut

Idag blir Sol 10 månader gammal och förra helgen debuterade hon på utställning i juniorklass. Det var sex stycken kelpie anmälda, vilket är många. Kul med lite konkurrens! Och jag fick bekräftat att Sol är precis så fin som hennes partiska matte anser. Jag var lite nervös innan vilket jag inte brukar vara på utställning, alla hundar jag har ställt förut har ju varit ställda förut och jag har vetat med största säkerhet att de är snygga. Med Sol hade jag egentligen ingen aning. Tänk om hon har dåliga rörelser, dåliga vinklar, är för tjock osv? Men hon var ju kalasbra rakt igenom!

Sol blev excellent med CK och BIR. Hurra hurra för min fantastiska hund! Nu siktar vi på bruksmerit och utställningschampionat, det gäller att sikta mot stjärnorna ;). Vi stannade kvar för finalen också (för alla andra tvingade mig, gud vilken lång väntan). Av alla bruksraser kom Sol femma i finalen, vilket jag nog ändå får vara ganska nöjd med, särskilt med tanke på hennes ålder och att kelpie sällan kan konkurrera med andra raser. Vi hade en cattle dog framför oss och en rottis bakom och båda dem hundarna kastade sig och gjorde utfall mot en hund precis utanför ringen. Då var jag sjukt tacksam att jag hade stabila Sol i kopplet, hon bara flyttade sig en bit och undrade vad de höll på. Tråkigt dock att domaren verkade missa det och rottisen sen slutade som tvåa om jag inte minns fel, trots oacceptabelt beteende…

Annars då? Sol skötte sig exemplariskt hela utställning. Lugn och fin. Hon låg mest och sov eller spanade lite på andra hundar, några såg roliga ut som hon ville leka med. Hon brydde sig inte om hundar som skällde på henne och gjorde utfall. Otroligt skönt att än en gång få bekräftat hur stabil och trygg hon är, efter Crut är hon verkligen en sån hund jag behöver!

IMG_20170513_162013_159

Min stjärna Evallens Chocolate Tiny Tailed Sun 

Såhär löd kritiken: trevlig helhet, bra proportioner, välformat feminint huvud, utmärkt könsprägel, tänder o bett ua, utmärkt topline, välvinklad, välkroppad för ålder, bra ben och tassar, fria rörelser, parallell, utmärkt päls och färg.

Sol blev även mätt till 45 cm, dock vet jag inte om jag kan lita på den siffran då det var lite ojämn mark där. Men ungefär i alla fall.

Kommentera

